بهترین روش های درمان کک و مک چیست؟

بهترین روش های درمان کک و مک چیست؟

کک و مک چیست؟

کک و مک لکه‌های قهوه‌ای روشنی است که به‌دلایل مختلفی روی پوست ظاهر می‌شود. این لکه‌ها از دسته‌ی سلول‌های پوستی تشکیل شده‌اند که حاوی رنگدانه ملانین هستند. کک و مک برخلاف خال که کمی برجستگی دارد، کاملا مسطح است. این لکه‌های قهوه‌ای اصلا دردناک یا مضر نیستند.
کک و مک در بسیاری از مواقع ریشه‌ی ژنتیکی دارد، اما هیچ‌کس با چنین لکه‌هایی متولد نمی‌شود؛ بلکه محرک اصلی ظاهرشدن کک و مک روی صورت، قرارگرفتن در معرض نور آفتاب است.

دلایل ایجاد کک و مک صورت چیست؟

دانشمندان تاکنون موفّق شده‌اند تا عوامل مختلفی را به ایجاد شدن این مشکل پوستی ارتباط دهند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون: وراثت، افزایش سن، مواجهه‌ی طولانی مدّت با نور آفتاب، تغذیه‌ی نامناسب و مشکلات هورمونی اشاره کرد. البتّه لازم به ذکر است که از میان موارد ذکر شده نقش وراثت در شیوع این بیماری بیشتر از سایر موارد می‌باشد و بطور کلّی، افرادی که رنگ پوست و موی آن‌ها روشن‌تر است بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند و این افراد بهتر است که روش‌های درمان کک و مک صورت را با جدّیت بیشتری دنبال نمایند زیرا احتمال بازگشت این عارضه‌ی پوستی در این افراد بیشتر است.

بهترین روش های درمان کک و مک چیست؟

بعد از وراثت، عوامل دیگری همچون مشکلات هورمونی نیز می‌توانند به میزان قابل توجّهی احتمال شیوع این مشکل پوستی را افزایش دهند و به همین دلیل است که مبتلایان به این عارضه‌ی پوستی باید ضمن استفاده‌ از روش‌های درمان برای ریشه کن سازی این مشکل، مشکلات هورمونی خود را نیز برطرف نمایند تا احتمال عود این بیماری کاهش یابد.

روش‌های درمان کک و مک صورت:

۱) استفاده از لیزر برای درمان:

لیزر درمانی یکی از بهترین و مفید‌ترین روش‌های درمان محسوب می‌شود و در سال‌های گذشته تاثیر آن در از بین بردن این مشکل پوستی به مرحله‌ی اثبات رسیده است. شما با استفاده از لیزر درمانی می‌توانید بسیاری از لک‌های پوستی خود را با بازده بالا از بین ببرید و شفّافیت و زیبایی پوست خود را افزایش دهید.
با این حال، باید به این نکته توجّه داشته باشید که لیزر درمانی راه حل نهایی این مشکل نیست و امکان عود مجدّد کک و مک صورت وجود دارد. بنابراین، چنانچه زمینه‌ی ژنتیکی ابتلا به این بیماری در شما وجود دارد، بهتر است که از مواجهه‌ی طولانی مدّت با نور آفتاب خودداری نمایید تا پوست شما در معرض این گونه مشکلات قرار نگیرد.

۲)استفاده از کرم ضدآفتاب:

کرم ضدآفتاب نمی‌تواند لکه‌هایی را که از قبل روی صورت به‌وجود آمده از بین ببرد،‌ اما از پدیدارشدن لکه‌های جدید جلوگیری می‌کند. متخصصان توصیه می‌کنند که باید در تمامی طول سال، حتی روزهای ابری نیز از کرم ضدآفتاب مناسب پوستمان استفاده کنیم.

هنگام استفاده از کرم ضدآفتاب نکات زیر را به‌خاطر بسپارید:

  • کرم ضدآفتاب باید SPF 30 یا بالاتر باشد.
  • حداقل ۱۵ دقیقه قبل از خارج‌شدن از خانه، روی پوست تمیز خود کرم ضدآفتاب بزنید.
  • هر دو ساعت یک‌بار باید کرم ضدآفتاب را تمدید کنید. تمدید کرم ضدآفتاب پس از شنا و عرق شدید اهمیت بالایی دارد.

۳) لایه برداری از پوست صورت:

استفاده از روش‌های مختلف برای لایه برداری از پوست صورت یکی دیگر از تکنیک‌هایی است که شما می‌توانید از آن برای درمان کک و مک صورت استفاده نمایید و شفّافیت و زیبایی پوست خود را افزایش دهید. در این رابطه لازم به ذکر است که کرم‌های لایه بردار از بازده کمی در رابطه با درمان این عارضه برخوردار هستند و چنانچه شما قصد دارید تا از این روش برای از بین بردن کک و مک صورت استفاده نمایید، باید به مدّت حداقل یک سال استفاده از این نوع کرم‌ها را ادامه دهید تا نتایج مناسبی را کسب کنید.

در این زمینه بهتر است بدانید که لایه برداری مکانیکی پوست از بازده بیشتری در زمینه‌ی درمان این نوع مشکلات برخوردار است و شما می‌توانید از روش‌هایی همچون میکرودرم ابریژن برای لایه برداری پوست خود استفاده کنید و در مدّت زمان کوتاهی به نتیجه قابل قبولی دست یابید. در کل، به این نکته توجّه داشته باشید که استفاده از درمان‌های ترکیبی نیز می‌تواند روش مناسبی برای از بین بردن این نوع مشکلات پوستی محسوب شود و می‌توان با ترکیب روش‌های ذکر شده به راهکار مناسبی برای درمان کک و مک صورت دست یافت.

۴) کرایوسرجری:

در کرایوسرجری با استفاده از سرمای شدید نیتروژن مایع، سلول‌های پوستی آسیب‌دیده و غیرعادی را فریز می‌کنند یا از بین می‌برند. این روش نیز بسیار امن است و به بی‌هوشی نیاز ندارد. البته احتمال بروز برخی عوارض جانبی ازجمله هیپوپیگمنتیشن (ازدست‌دادن رنگدانه)، خونریزی و تاول وجود دارد. کرایوسرجری به‌ندرت باعث ایجاد زخم می‌شود.

۵) کرم رتینوئید موضعی:

کرم‌های رتینوئید یکی از ترکیبات ویتامین A هستند و برای درمان کک و مک و سایر آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب استفاده می‌شوند. بنابر بررسی‌های انجام‌شده در سال ۲۰۱۴، رتینوئید با جذب اشعه‌ی فرابنفش B، از پوست در برابر نور محافظت می‌کند. به‌همین‌دلیل از بروز کک و مک جدید جلوگیری می‌کند.
از عوارض جانبی این کرم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمزی
  • خشکی
  • سوزش پوست
  • پوست‌انداختن
  • حساسیت

آیا استفاده از کرم‌های لایه بردار برای درمان کک و مک صورت با عوارض جانبی همراه است؟

میزان عوارض کرم‌های لایه بردار در درمان به عوامل مختلفی وابسته است و این عوارض می‌‌توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. بطور کلّی، افرادی که به کک و مک صورت مبتلا هستند معمولاً از پوست حسّاس‌تری برخوردار می‌باشند و به همین دلیل است که استفاده از کرم‌های لایه بردار در این افراد موجب بوجود آمدن عوارض جانبی بیشتری می‌شود و این عوارض ارتباط چندانی با ماهیّت کرم‌های لایه بردار ندارند.

استفاده از کرم‌های لایه بردار برای درمان  می‌تواند عوارض جانبی مختلفی همچون: حسّاسیت‌های پوستی، قرمزی پوست، خارش پوست، نازک شدن بیش از حدّ پوست و تورّم شدیدی پوستی را به همراه داشته باشد و این مشکلات در افرادی که پوست آن‌ها حسّاس است با شدّت بیشتری ظاهر می‌شوند و به همین دلیل است که این افراد نباید خودسرانه برای مصرف این نوع کرم‌ها و یا محلول‌های لایه بردار به منظور درمان کک و مک صورت اقدام نمایند.

 آیا می‌توان از روش‌های خانگی برای درمان کک و مک صورت استفاده کرد؟

در طب سنّتی روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارند ولی هیچ کدام از این روش‌ها تاکنون در کارآزمایی‌های علمی و بالینی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و به همین دلیل است که نمی‌توان با اطمینان بالایی در مورد آن‌ها اظهار نظر کرد. با این حال، بد نیست بدانید که نقش تغذیه در میزان شیوع این مشکل پوستی به اثبات رسیده است و شما می‌توانید با بهره‌مندی از یک سبک تغذیه‌ای سالم از بروز چنین مشکلاتی به میزان قابل توجّهی خودداری نمایید. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده‌ی پوست راهکار مناسبی برای مقابله با این مشکل می‌باشد و شما می‌توانید با رعایت این مورد گام‌های بلندی را در راستای جلوگیری از ابتلا به این بیماری پوستی بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید