بهترین روش‌ های درمان تعریق بیش از حد

بهترین روش‌ های درمان تعریق بیش از حد

تعریق یکی از عملکردهای بدن برای کاهش دما است و یک مکانیسم طبیعی به شمار می رود. اما بعضی افراد به علت تعریق بیش از حد آسایشان سلب شده و به دنبال راه حلی برای رهایی از این تعریق هستند.
هایپر هیدروزیس یا تعریق بیش از اندازه به یک مشکل خجالت آور برای افرادی تبدیل شده است که از آن رنج می برند. مخصوصا در فصل های گرم افرادی که به کار بیرون از خانه یا فضاهای بدون خنک کننده مشغولند بیشتر دچار این معضل میشوند.

دلایل و علل تعریق زیاد:

علت تعریق بیش از حد اولیه ناشناخته است ،فرضیه هایی مبنی بر افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک برای این نوع نعریق وجود دارد و اغلب افرادی که از این نوع تعریق رنج می برند بدتر شدن تعریق را در زمان اضطراب و هیجان ذکر می کنند به این معنا که چون تعریق زیاد در نواحی محدود بدن دارند دچار اضطراب می شوند و خود اضطراب و هیجان این تعریق را بدتر می کند و این یک سیکل معیوب ایجاد می کند. برخی غذاها و محرک ها مثل کافئین و الکل و سیگار نیز در بدتر شدن این نوع تعریق نقش دارد.

روش های درمان:

۱) رژیم غذایی و ورزش:

تعریق زیاد زیر بغل یکی از رایج‌ترین اختلالات بدن است که روش‌های درمانی زیادی برای مقابله با آن وجود دارد. مطالعات نشان داده است که خوردن برخی غذاها مانند فلفل، کافئین و الکل و همین‌طور غذاهای دیرهضم مثل شیرینی و فست فودها می‌توانند سیستم عصبی بدن را تحریک کرده و علت تعریق زیاد در بدن باشند. علاوه بر این استرس نیز یکی از اصلی‌ترین عوامل تعریق زیاد بدن شناخته شده است. همان‌طوری که می‌دانید  ورزش منظم و روزانه نظیر پیاده‌روی می‌تواند در کاهش استرس بسیار مؤثر باشد. بنابراین پیروی از رژیم غذایی فاقد مواد غذایی چرب، شیرین و همین‌طور فراوری‌شده، انجام منظم تمرینات ورزشی و ریلکسیشن ازجمله روش‌های کمک‌کننده برای کاهش تعریق زیاد زیر بغل هستند.

 ۲) محصولات ضد تعریق:

آسان ترین راه برای کاهش تعریق بیش از حد استفاده از محصولات ضد تعریق است که بیشتر افراد به طور روزمره از آن ها استفاده می کنند. این محصولات حاوی نمک های آلومینیوم هستند و وقتی از رول های ضد تعریق استفاده می کنید سبب پر شدن و محصور کردن منافذ تعریق و کاهش تعریق می شوند.
این مواد را به سادگی می توانید از فروشگاه ها یا داروخانه بدون هیچ نسخه ای دریافت کنید ولی بعضی ضد تعریق ها که توسط پزشک متخصص پوست و مو تجویز می شوند اثرگذاری بیشتری دارند. ابتدا از مدل های موجود و بدون نسخه تهیه و استفاده کنید و اگر نتیجه نگرفتید از پزشک بخواهید این محصولات را برایتان تجویز کند.

بسیاری از این محصولات همراه با دئودورانت عرضه می شوند که اگر چه باعث کاهش تعریق نمی شود ولی جلوی بوی بد عرق را گرفته و آن را کنترل می کنند. محصولات ضد تعریق فقط برای زیربغل استفاده نمی شوند بلکه بعضی برای دست و پا یا حتی خط رویش مو نیز هستند.

۳) انجام بوتاکس:

از روشهای بسیار مؤثر که متخصص پوست آن را توصیه می کند درمان تعریق زیاد یا بیش از حد با تزریق بوتاکس است ، تأثیر بوتاکس در بلوک کردن عصبی غدد عرق است و در نتیجه مانع ترشح عرق می شود طول مدت تأثیر اغلب 5 تا 9 ماه است که با تکرار ماندگاری آن به تدریج بهتر می شود .استفاده از آن برای ناحیه زیربغل سالهاست که تاییدیه FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا ) رادارد . تزریق بوتاکس در ناحیه کف دست و پا برای تعریق بیش از حد بسیار مؤثر است و باعث برگرداندن حس اعتماد به نفس به فرد جهت فعالیت جمعی می شود ولی تزریق آن  در ناحیه کف دست و پا اندکی دردناک است که استفاده از کرم بی حسی و یخ در تسکین درد می تواند موثر باشد.

بهترین روش‌ های درمان تعریق بیش از حد

تکرار بوتاکس می تواند ماندگاری آن را افزایش دهد.
در ناحیه زیربغل تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد هیچ عارضه ای ندارد و تزریق در ناحیه کف دست می تواند به مدت دو هفته در انجام کارهای ظریف مثل بستن دکمه های لباس مشکل داشته باشد که اغلب خود محدود است و برای افراد مشکل ایجاد نمی کند.

سوال عمده ای که اغلب کسانی که بوتاکس برای کاهش تعریق انجام می دهند دارند این است که آیا عدم تعریق در ناحیه زیر بغل یا کف دست و پا مشکلی برای سلامت آن ها ایجاد می کند یا خیر؟

واقعیت این است که درست تعریق باعث تنظیم دمای بدن و دفع سموم می شود ولی عدم تعریق در نواحی کف دست و پا و زیربغل هیچ مشکلی برای عملکرد غدد عرق ایجاد می کند زیرا این غدد در سراسر بدن پراکنده هستند و بقیه این غدد کار خود را به درستی انجام می دهند.

۴) داروهای ضد عرق:

آنتی کولینرژیک یکی از رایج‌ترین داروهای خوراکی ضد عرق است. طبق مطالعه‌ای که در سال 2012 انجام شده است دانشمندان دریافتند میزان موفقیت این دارو برای درمان تعریق زیاد بدن تا 75 درصد است. آنتی کولینرژیکها با مسدود کردن اتصال‌دهنده‌های عصبی سبب کاهش تولید عرق در بدن می‌شوند. از داروهایی که برای کاهش تعریق زیاد زیر بغل مورداستفاده قرار می‌گیرند می‌توان به بتا بلاکرها، گلیکوپیرولات، پروپتانلین، بنزتروپین و اوکسیبیوتین اشاره کرد. ازآنجایی‌که در ساختار محصولات و داروهای ضد عرق از ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود متأسفانه این روش‌های درمانی با عوارض جانبی همراه بوده و گاهی اوقات تأثیر چندانی در رفع مشکل تعریق زیاد زیر بغل ندارند.

۵) جراحی:

ممکن است دیده باشید جراحان زیبایی راجع به جراحی برای کاهش تعریق صحبت می کنند ولی این جراحی فقط به افرادی توصیه می شود که به طرز شدیدی از مشکل تعریق بیش از حد رنج می برند. در حین جراحی ممکن است پزشک با مکش، بریدن یا خراش دادن غدد عرق باعث توقف تعریق شود.
یک نوع دیگر از جراحی نیز وجود دارد به نام  endoscopic thoracic sympathectomy (ETS) که در حین این جراحی اعصابی که متصل به غدد عرق می شوند بریده می شود تا تعریق برای همیشه و به طور دائمی قطع شود.

این روش فقط برای افرادی استفاده می شود که از هیچ روش دیگری نتیجه نگرفته اند. این جراحی بازگشت پذیر نیست و اسکار باقی می گذارد. مشکل دیگر این جراحی این است که وقتی تعریق از یک ناحیه قطع می شود از نواحی دیگر شاهد تعریق بیشتری هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید