همه چیز درباره اسکار و آکنه

همه چیز درباره اسکار و آکنه

آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و شایع‌ترین علت مراجعه بیماران به پزشکان متخصص پوست است. آکنه‌های خفیف با مراقبت‌های خانگی و داروهای بدون نسخه درمان می‌شوند اما افرادی که به آکنه‌های شدید یا طولانی مدت مبتلا هستند باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنند. هر نوع ضایعه ناشی از آکنه‌ نیاز به درمان متفاوتی دارد. اساس ایجاد آکنه، اختلال در ترکیب و شدت چربی ترشح شده از غدد چربی و همچنین اختلال در روند و شدت شاخی شدن لایه پوستی است.

درمان سریع و مناسب این آکنه‌ها می‌تواند خطر عوارض پوستی طولانی مدت مانند لکه‌های تیره و جای جوش را کاهش دهد. با همه اینها در نهایت ممکن است آکنه‌های پوستی پس از التیام، اسکارهایی از خود بر جا بگذارند. اسکار آکنه وقتی ایجاد می‌شود که جوش‌ها به قدری در عمق لایه‌های پوستی نفوذ می‌کنند که باعث صدمه زدن به این لایه‌های داخلی می‌شوند. در واقع از آنجا که عامل اصلى فرورفتگى پوست در محل جوش‌های آکنه، چسبندگى و فیبروز لایه پوستی زیر آنهاست که موجب کشیده شدن پوست به داخل و فرورفتگی آن می‌شود، آزادسازى این چسبندگى‌ها بخش مهم و ضرورى براى درمان این ضایعات پوستى به شمار می‌رود.

راهکارهای درمانی موثری برای ترمیم اسکار آکنه وجود دارند که به واسطه پیشرفت تکنولوژی، هر روز موثرتر از قبل می‌شوند. با این حال، پیش از اینکه روند درمان جای جوش آغاز شود، ابتدا باید یک بار برای همیشه از شر همه آکنه‌ها راحت شوید چون ایجاد آکنه جدید می‌تواند باعث شکل‌گیری بافت اسکار تازه شود. در نهایت پزشکتان شما را معاینه می‌کند و برنامه مشخصی برای درمان پیشنهاد می‌دهد. توصیه‌های وی به نوع آسیب‌دیدگی پوست شما و شدت آن بستگی دارد.

اگر روش های درمان اسکار حاصل از اکنه  را که متخصصین پیشنهاد می دهند، به خوبی و با دقت و با حوصله انجام دهید، مطمئنا نتیجه خواهید گرفت. این را هم اضافه می کنیم که درمان اسکار نیاز به صبر و حوصله دارد تا نتیجه خوبی را کسب کنید.

سرم حاوی ویتامین E , C:

این سرم با ترکیبی از آنتی اکسیدان های قوی، توسط متخصصان پوست و زیبایی، ساخت و تولید شده است. ویتامین C نقش مهمی  در زیبایی، مقاومت و لطافت پوست دارد. جاشوا زیشنر، مدیر تحقیقات زیبایی و تحقیقات بالینی  پوست ، می گوید:” این عنصر قدرتمند، پوست را رطوبت داده و لکه های قهوه ای و قرمز را محو می کند. همچنین ممکن است  در تسکین اسکار  تیره هم مفید باشد.

بیمارستان سینا در شهر نیویورک، این فرمول را همچنین با یک ویتامین دیگری مثل E که ویتامین محلول در چربی است تولید می کند. همچنین این ویتامین دارای خواص ضد عفونی کنندگی است و یک  محافظ قوی پوست به حساب می اید، همین عوامل باعث می شود لایه های خارجی پوست که دچار اسیب شده اند ترمیم یابند و موجب بهبود اسکار  شوند.

میکرونیدلینگ:

این درمان توسط متخصصین پوست انجام می شود و دو تکنولوژی متفاوت –  میکرونیدلینگ و فرکانس رادیویی -را برای نتایج بزرگ و بهتر جهت از بین بردن اسکار  حاصل از آکنه انجام می دهند.  در ابتدای کار، یک ژل موضعی در ناحیه مد نظر استفاده می شود، تا به اندازه کافی ناحیه مورد نظر بی حس شود و سپس پزشک از دستگاه  میکرونیدلینگ برای نفوذ به پوست استفاده می کند و همزمان اشعه رادیو اکتیو به سمت درم پوست فرستاده می شود. میزان زمانی که پوست نیاز به مراقبت ویژه دارد تنها ۲۴ ساعت است و بعد از ان می توان از پاک کننده ها و مواد ارایشی استفاده کرد.

میکرونیدلینگ برای درمان اسکار و آکنه

کرم ضد افتاب Elta MD:

وقتی اسکار ناشی از اکنه بر روی پوست  می ماند پزشکان و متخصصان همیشه توصیه می کنند برای انکه اکنه ها و اسکار ها وضعیتی بدتر به خود نگیرند و گسترش پیدا نکنند باید از کرم های ضد افتاب مناسب استفاده شود.
این یک پیگیری کلیدی می باشد که نباید فراموش شود.خانم والدورف، متخصص پوست نیویورک اذعان می کند که استفاده روزانه از کرم های ضدافتاب بسیار مهم هستند. یکی از این کرم های ضد افتاب مهم و اساسی التا MD است که بسیار مورد علاقه او می باشد. او می گوید: “این کرم حاوی نیاسین آمید است که خاصیت ضد التهابی دارد و همچنین فاقد چربی است که مناسب  پوست های اکنه دار است.

سرم حاوی رتینول و اسید اسکوربیک:

این سرم قوی با استفاده از ترکیبات قوی ترمیم کننده و آنتی اکسیدان های موثر برای بهبود پوست ساخته شده است. دقیقا موادی که اسکار های ناشی از اکنه جهت بهبود نیاز دارند. اسید اسکوربیک (ویتامین C) یک اسید آزاد و محلول در اب است که به طور همزمان سنتز کلاژن را تحریک می کند و باعث بهبودی اسکار می شود. رتینول به طور مشابه در این فرمولاسیون به کار رفته است که حاوی ویتامین A  می باشد وبرای ترمیم اسکار نقش اساسی دارد. درحالی است که سولفات روی به عنوان یک ضد التهاب در ان به کار رفته است.

لیزر پوستی(فرکشنال-co2):

این روش مانند میکرونیدلینگ  از هزاران اشعه میکروسکوپیک تشکیل شده است و به ناحیه پوست اسیب دیده فرستاده می شود.این نوع لیزر همزمان هم بر روی اپیدرم و هم بر روی درم تاثیر می گذارد.

این عمل باعث تولید کلاژن می شود که تولید کلاژن در رفع اسکار های پوستی، رفع چین و چروک و جوان سازی پوست بسیار تاثیر گذار است. بسیاری از متخصصان پوست از ان به عنوان یک روش  غیر تهاجمی نام می برند که انقلاب عظیمی در زیبایی و ترمیم پوست به راه انداخت. نکته جالب اینکه تا ۶ ماه بعد از انجام لیزر درمان ادامه دارد و پوست به کلاژن سازی ادامه می دهد.

در ارتباط با مراقبت بعد از لیزر باید گفت بسته به شدت لیزر، بیماران می توانند از چند روز  بین 10 تا 14 روز قرمزی و تورم را داشته باشند. دقت داشته باشید که خونریزی و عفونت می تواند صورت بگیرد به خاطر همین توصیه می شود زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

 تزریق فیلر:

تزریق فیلر شامل تزریق ژل استاندارد یا تزریق چربی خود فرد به داخل بافت است که بیشتر در اسکارهای فرو رفته (اتروفیک) کاربرد دارد. مقدار ماده تزریق شده بستگی به اندازه و سفتی اسکار دارد. بهبودی با این روش فوری است.

سرما درمانی:

منجمد کردن لایه‌های فوقانی پوست گاهی حجم جوشگاه را کاهش می‌دهد. این روش عمدتاً در درمان جوشگاه‌های برجسته (هایپرتروفیک و کلویید) به کار می‌رود.

تزریق کورتیکوستروئیدها:

تزریق این مواد در نرم کردن اسکارهای سفت (گوشت اضافه) کاملاً موثر است و سبب کوچک و مسطح شدن آنها می‌شود.

پیوند پوست:

در این روش بسته به محل اسکار، پوست سالم از بقیه نقاط بدن مانند پشت گوش و… برداشته و به محل مورد نیاز پیوند می‌شود. البته در محل پیوند نیز ممکن است اسکاری بر جای می‌ماند که از قبلی کمتر آشکار است و با روش‌های قبلی می‌توان آن را بهبود بخشید.

لایه‌برداری شیمیایی پوست (پیلینگ شیمیایی):

در این روش به کمک یک ماده شیمیایی لایه فوقانی پوست برداشته شده تا پوست جدید در محل ایجاد شود که صاف‌تر و بی‌نقص‌تر به نظر رسیده و یکنواخت شود. این روش بیشتر در پوست صورت استفاده می‌شود و برای اسکارهای سطحی مفیدتر است. این روش در درمان اسکارهای فرو رفته آکنه و نیز آبله مرغان نتایج خوبی به همراه دارد.

اصلاح اسکار با جراحی:

این روش یکی از روش‌ها برای اسکارهای پهن یا وسیع است. برداشتن و به هم رساندن لبه‌های زخم، روش خوبی جهت درمان است که مبتنی بر خاصیت بالای ارتجاعی پوست می‎باشد. اسکارهای پهن را می‌توان برداشت و دوباره بخیه کرد به نحوی که خط اسکار باریک‌تر گردد. گاهی اوقات با جراحی می‌توان جهت را طوری تغییر داد که تمام یا قسمتی از آن در مسیر خطوط طبیعی پوست قرار گیرد و کمتر به چشم بیاید. با همین روش می‌توان آنها را به مناطقی که کمتر به چشم می‌آیند (مثل لابه‌لای خط رویش مو یا خط محل تلاقی بینی و گونه‌ها) منتقل کرد تا دیده نشوند.

بهترین نتیجه در اصلاح جراحی وقتی مشاهده می‌شود که پس از برداشتن جوشگاه، لبه‌های زخم با فشار کنار هم قرار نگرفته باشند، بنابراین طراحی دقیق برداشتن جوشگاه با در نظر گرفتن جزئیات خطوط طبیعی پوست و جهت عضلات زیر پوست الزامی است و در صورت عدم انتخاب درست بیمار، عدم مهارت جراح و عدم رعایت نکات لازم ممکن است جوشگاه وضعیت بدتری پیدا کند. از روش‌های نوین تزریق توکسین در محل بخیه برای شل شدن عضلات اطراف و کاهش فشار روی زخم برای حصول نتیجه بهتر در درمان استفاده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید