کمبود چه ویتامین هایی باعث ریزش مو می شود؟

کمبود چه ویتامین هایی باعث ریزش مو میشود؟

ممکن است هر بار که به حمام می‌روید یا موهایتان را شانه می‌زنید متوجه ریزش مو بیش از حد شده باشید. منظور از بیش از حد مقداری بالاتر از  ۵۰ تا ۱۰۰ تار در روز است. در واقع مشکل زمانی است که مقدار موهای رویش یافته کم‌تر از مقدار موهای ریخته شده باشد. به عنوان کسی که دچار ریزش مو شده باشد، ممکن است احساس اضطراب و نگرانی کنید و اعتماد به نفس‌تان کم شود. ریزش مو دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که یکی از آن کمبود برخی از ویتامین‌های بدن است.

ویتامین D:

مقصر اصلی ریزش مو

ویتامین D از جمله ویتامین هایی است که فولیکول های مو را به شدت تحریک کرده و رشد مو را تقویت می کند. این ویتامین همچنین موجب حفظ ضخامت تارهای مو می شود. زمانی که راجع به تاثیر کمبود ویتامین ها در ریزش مو صحبت می کنیم، منظور اصلی ویتامین D است.
درواقع این ویتامین مهمترین عامل و مقصر اصلی ریزش مو در اثر کمبود ویتامین است. طی تحقیقی که روی مبتلایان به بیماری آلوپسی انجام شده است، مشخص شده که سطح ویتامین D در این افراد کمتر از سایر افراد غیر مبتلا است. گاهی هم ممکن است علت کمبود این ویتامین، مصرف برخی داروهای خاص باشد. کمبود ویتامین D علاوه بر ریزش مو، ممکن است علائمی از جمله موارد زیر را نیز به همراه داشته باشد:

  • تغییر در خلق و خوی
  •  فشار خون بالا
  •  خستگی
  • درد مزمن
  • ناباروری
  • ضعف عضلانی
  • از دست دادن تراکم استخوان

رفع کمبود ویتامین D:

ابتدا با انجام آزمایش خون از کمبود ویتامین دی خود اطمینان حاصل کنید. جهت رفع کمبود این ویتامین، پیشنهاد می کنیم که مصرف یک مکمل ویتامین D را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. همچنین مصرف غذاهای سرشار از ویتامین D از جمله آووکادو، تخم مرغ، دانه چیا، ماهی و آجیل نیز توصیه می شود.
یکی از مهمترین منابع ویتامین D نور آفتاب است. بنابراین با رعایت نکات ایمنی، پوست خود را به آفتاب بسپارید. در مورد داروهای خاصی که مصرف می کنید، تحقیق کنید که اگر موجب کمبود این ویتامین می شوند، با دارویی دیگر جایگزین شوند.

ویتامین D یکی از بهترین انواع ویتامین پوست

بیوتین (ویتامین B7):

بیوتین به عنوان بهترین ویتامین “پوست و مو” در نظر گرفته می شود. بیوتین نه تنها برای پوست و مو بسیار مفید است، بلکه مطالعات نشان داده است که این ویتامین می تواند باعث استحکام ناخن ها شده، و قند خون را در افراد دیابتی کاهش دهد.
از آنجا که بیوتین در بیشتر غذا ها وجود دارد، احتمال اینکه به کمبود بیوتین دچار شوید، بسیار کم است. کمبود بیوتین معمولاً به دلیل شرایط ارثی، مانند کمبود بیوتین در رژیم غذایی مادر در دوران بارداری، یا شیردهی رخ می دهد. از دیگر عوامل کمبود این ویتامین، می توان به سیگار کشیدن، مصرف آنتی بیوتیک ها، استفاده زیاد از الکل و داروهای آکنه (چند مورد) اشاره کرد.

ویتامین B3 برای درمان آفتاب‌سوختگی و ترمیم رنگدانه‌ها

ویتامین A:

یک ویتامین فوق العاده برای سالم نگه داشتن موها
ویتامین A علاوه بر سالم نگه داشتن موها به حمایت از سیستم ایمنی سالم، سیستم تولید مثل، بینایی، پوست سالم، دندان ها، کبد، کلیه ها، ریه ها و استخوان ها نیز کمک می کند. این همه مزیت برای یک ویتامین واقعا فوق العاده است.
کمبود و همچنین بیشبود ویتامین A منجر به ریزش مو می شود. بنابراین باید مراقب مصرف بیش از اندازه این ویتامین نیز باشد. چرا که افزایش ویتامین A در بدن موجب ایجاد سمیت این ویتامین می شود. این به این معنی است که باید میزان مصرف روزانه این ویتامین را کاهش دهید تا کبد فرصت ذخیره آن را داشته باشد.

ویتامین A برای جلوگیری از پیری پوست و بروز آکنه

آنجا که بیشتر ویتامین A از طریق مصرف سبزیجات زرد، قرمز، نارنجی و سبز تیره تامین می شود، اکثر افرادی که دچار سمیت این ویتامین می شوند یا مکمل مصرف می کنند و یا اینکه از داروهای خاصی جهت تقویت رشد مو استفاده می کنند.

سایر عوارض جانبی کمبود ویتامین A علاوه بر ریزش مو شامل موارد زیر است:

  • خشکی پوست
  • خشکی چشم ها
  •  ناباروری
  •  اسهال
  •  سیستم ایمنی نامتوازن

رفع کمبود ویتامین A:

جهت جبران کمبود این ویتامین، باید سعی کنید غذاهای بیشتری که حاوی ویتامین A هستند از جمله سبزیجات سبز، سبزیجات برگی، میوه ها و سبزیجات زرد تیره یا نارنجی، جگر، تخم مرغ و لبنیات مصرف کنید. اگر بدن شما بیش از اندازه ویتامین A دریافت کرده است، باید مکمل ها و داروهایی که مصرف می‌کنید را مورد بررسی قرار دهید. برای اینکه مطمئن شوید مقدار کافی از این ویتامین را دریافت کرده اید، باید شاهد توقف ریزش مو و تقویت رشد موها باشید.

آهن:

آهن، به علت این که به ساختن هموگلوبین خون – که وظیفه ی انتقال اکسیژن به سلول ها را دارد – کمک می کند، یکی از عناصر ضروری برای عملکرد بدن است. با کمبود آهن در سیستم بدن، بدن شما اصطلاحاً به حالت survival mode (حالت بقا) می رود، تا اکسیژن را به اندام های بنیادی برساند. درنتیجه، اولویت های بیشتری نسبت به ارسال مواد مغذی به فولیکول های مو دارد. این موضوع ممکن است منجر به ریزش مو شود. ریزش مو در صورت کمبود آهن به ویژه در افراد مبتلا به کم خونی کامل اتفاق می افتد.

سایر عوارض جانبی کمبود آهن:

  •  احساس خستگی
  • هوس عجیب و غریب برای خاک / خاک رس / یخ
  •  سندرم پای بی قرار
  •  احساس اضطراب
  • زخم شدن زبان
  •  تنگی نفس
  • شکنندگی ناخن

درمان های احتمالی:

مصرف بیشتر غذاهایی که حاوی آهن هستند، مانند غذاهای غنی از ویتامین C مثل توت و کلم بروکلی، گوشت، ماهی، مرغ، غلات سبوس دار و سبزیجات برگی سبز.

جهت رزرو نوبت مزوتراپی, PRP یا هیلرفیلر موی سر جهت رفع ریزش مو کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید