همه چیز درباره هایفوتراپی

همه-چیز-درباره-هایفوتراپی

افزایش سن و پیری شاید طبیعی‌ترین و قابل پیش‌بینی‌ترین اتفاقی باشد که برای همه‌ی ما رخ می‌دهد. چه بخواهیم و چه نخواهیم، به مرور زمان پوست ما کیفیت خود را از دست می‌دهد، چین و چروک‌ها به سراغ چهره ما می‌آیند و آرام آرام لبخند آینه به ما کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود. جست‌وجوی اکسیرهای جوانی و راه‌هایی برای بازیابی زیبایی از دست رفته، قدمتی بسیار طولانی در تاریخ دارد.

هرچند که دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند پیری را به تعویق بیاندازند، راه‌های زیباسازی و جوانسازی پوست روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند. هایفوتراپی یکی از این روش‌های بسیار کارآمد و ایمن است که در این مقاله با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

هایفو تراپی صورت چیست ؟

‏HIFU مخفف ” High-Intensity Focused Ultrasound “ است و یک تکنولوژی زیبایی نسبتا جدید است که استفاده از آن در سال های اخیر معرفی شده است . هایفو به عنوان شکلی از درمان صورت انرژی اولتراسوند را به صورت و گردن متمرکز می کند و با یک دستگاه دستی انجام می شود . این یک درمان غیر تهاجمی است که باعث تحریک سلول ها می شود و منجر به جوان سازی بافت و تولید کلاژن می شود . اثر کلی درمان به این است که باعث بهبود سفتی و لیفت پوست در این مناطق می شود.

هایفو تراپی صورت چیست ؟

هایفو تراپی می تواند به تحریک جوان سازی بافت و تولید کلاژن کمک کند که در نتیجه باعث می شود که سفتی و لیفت پوست افتاده می شود و همچنین می تواند برای تجزیه رسوبات چربی استفاده شود.در دست یک متخصص ماهر، این درمان می تواند نتایج مشابهی به صورت مجسمه سازی صورت ( اما بدون نیاز به جراحی ) ایجاد کند.

استفاده از هایفوتراپی برای درمان تومورهای سرطانی سال‌ها است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این روش برای انجام درمان‌های زیبایی برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ مطرح شد.

هایفوتراپی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال ۲۰۰۹ با کاربرد لیفت ابرو تایید شد. در سال ۲۰۱۴، FDA استفاده از این روش را برای بهبود وضعیت خطوط و چین و چروک ناحیه‌ی خط گردن و بالای سینه نیز تایید کرد. به دلیل نوین بودن این روش درمانی، برخی از استفاده‌های آن هنوز مورد تایید FDA قرار نگرفته است ولی شواهدی مبنی بر مضر بودن یا آسیب زننده بودن استفاده‌های مختلف هایفوتراپی وجود ندارد و این روش بسیار ایمن‌تر از جراحی‌های زیبایی است.

هرچند بر روی روش درمانی هایفو پژوهش‌های بالینی گسترده‌ای انجام نشده است، چندین و چند پژوهش‌ کوچک‌تر نشان می‌دهند که این روش برای لیفت صورت و بهبود وضعیت چین و چروک ایمن و موثر است. افرادی که این درمان را دریافت کرده‌اند بعد از چند ماه می‌توانند تاثیرات مثبت آن را مشاهده کنند؛ بدون این که در معرض خطرات و عوارض جانبی ناشی از جراحی‌های زیبایی و لیفتینگ قرار بگیرند.

هایفوتراپی برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی این روش درمانی برای افراد بین ۳۰ تا ۷۵ سال که از شل شدگی خفیف تا متوسط پوست رنج می‌برند و می‌خواهند روند پیری پوست را به تاخیر بیندازند، بسیار مناسب است. هدف اصلی از روش هایفو کاهش سرعت پیری است، لذا در متقاضیان جوان‌تر، پاسخ‌دهی بیشتری را به درمان شاهد هستیم. متقاضیان بالای ۲۵ سال نیز می‌توانند از این روش درمانی به عنوان یکی از موثرترین روش‌های پیشگیری از پیری پوست استفاده کنند.

افرادی که پوست‌شان دچار آسیب‌هایی ناشی از قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید و اشعه‌ی فرابنفش شده یا شل شدگی پوست‌شان شدید‌تر است، برای رسیدن به نتایج دلخواه نیاز به چندین جلسه‌ی درمانی دارند. افراد مسن‌تر که از شل‌شدگی و افتادگی شدید پوست در ناحیه‌ی گردن رنج می‌برند به طور معمول کاندیدای مناسبی برای هایفوتراپی نیستند و احتمالاً نیاز به جراحی خواهند داشت. این روش برای کسانی که در ناحیه‌ی هدف درمان دچار زخم، عفونت، آکنه‌های کیستی و ایمپلنت‌های فلزی هستند، مناسب نیست.

نحوه کار دستگاه هایفوتراپی چگونه است ؟

اگرکاغذ را جلوی نور خورشید بگیرید اتفاقی نمی افتد ولی اگر از یک ذره بین استفاده کنید می توانید با کانونی کردن نور، امواج نور را در یک نقطه بسیار کوچک متمرکز کنید وبا ادامه این کار آن نقطه داغ وداغ تر می شود و با تداوم تمرکز برروی آن نقطه انرژی کانونی شده امواج نورخورشید می تواند کاغذ را بسوزاند تکنولوژی هایفوتراپی (دابلو) نیز دقیقا با همین روش امواج اولتراراسوند را در لایه های زیرین پوست کانونی ومتمرکز کند.

 

چه کسانی نمی توانند ازروش هایفو استفاده کنند ؟

1- خانمهای باردار
2- داشتن زخم یا تبخال فعال در محل مورد درمان
3- وجود پروتز فلزی یا استنت قلبى
4- بیماران صرعی
5- دیابتی ها

متقاضیان کشیدن پوست به روش هایفو تراپی به چند جلسه هایفونیاز دارند ؟

فقط یک جلسه برای افرادی که شلی وافتادگی خفیف تا متوسط دارند کافیست . ولی اگر فردی تمایل دارد که بدلیل شلی بیشترهایفوتراپی را تکرار کند می تواند بعد از 6ماه یک جلسه دیگر هایفوتراپی انجام دهد.

عوارض هایفوتراپی:

معمولا بجز مختصر قرمزی که طی یکساعت از بین می رود وگاها مختصر تورم که آنهم طی چند ساعت محو می شود اتفاق دیگری نمی افتد. دربعضی موارد ممکن است پوست ناحیه به لمس حساس شود که آنهم یکی  دوروزه خوب میشود.

ماندگاری اثر هایفوتراپی:

بسته به میزان شلی ونوع رژیم غذایی ، سن،ژنتیک و… لیفت ناشی ازهایفو حدود 2 سال باقی می ماند .افرادی که تمایل دارند نتیجه ماندگارتر داشته باشند می توانند هر1- 2 سال یکبار این روش را تکرار کنند تا همیشه جوان بمانند.

هایفو تراپی صورت چیست ؟

چگونه ممکن است هایفوتراپی به عمق پوست نفوذ کند بدون اینکه هیچ زخمی یا قرمزی پوست ایجاد شود ؟

اصولاارزش واهمیت هایفوتراپی در همین ویژگی منحصربه فرد است که سطح خارجی پوست کاملا دست نخورده باقی می ماند .علت این پدید اینست که انرژی این امواج آنچنان بالانیست که بتواند در نقطه برخورد با سطح پوست باعث سوختگی شوند، اما وقتی این امواج در عمق پوست با یکدیگر تلاقی نمود وکانونی شوند میتوانند اثر یکدیگر را تشدید وتقویت نمایند و کانونی شدن امواج اولتراسوند در عمق 1.5تا 4.5  میلیمتری پوست باعث ایجاد حرارت 65تا70 میگردد،

واین حرارت باعث منعقد شدن موجود در آن نقطه می شود الیاف کلاژن وسلولهای برای درک بهتر مکانیسم هایفوتراپی بهتر است به دستگاه مایکرو اشاره کنیم البته امواج مایکرویو به صورت مداوم (چندین وچند دقیقه ) ماده غذایی را هدف قرار می دهند اما در هایفوتراپی مدت زمان شلیک امواج اولترسوند به هریک از نقاط هدف فقط کسری از ثانیه است ونقاط مجاور بعدی بلافاصله یکی پس از دیگری توسط دستگاه هایفوتراپی هدف شلیک قرار می گیرند به همین دلیل سطح بیرونی کاملا سالم وبدون عارضه باقی می ماند،چراکه تمام اتفاقات زیر پوست رخ می دهد.

تعداد شات و تماس ها در کلینیک های مختلف و مناطق مختلف بدن یکسان است؟

طبق پروتوکل و عملکرد، یک تعداد شات معین برای هر درمان توصیه می شود ولی بعضی کلینیک ها ممکن است تعداد شات ها را متغیر و با قیمت های متفاوت عرضه کنند که در جلسه مشاوره با شما در میان می گذارند. همیشه راجب تعداد شات هایی که برای درمان استفاده می شود از پزشک خود بپرسید زیرا باید قادر باشد تعداد شات ها را مناسب برای پوستتان تشخیص و توضیح دهید. مثلا پوست های افتاده نیاز به شات های بیشتری برای درمان دارند.

نتایج لاغری با هایفوتراپی چه مدت ماندگار است؟

نتایج حاصل از این درمان با توجه به سوابق خانوادگی، سن و نوع پوست فرد متفاوت است اما بیشتر افراد دو تا چهار سانتی متر کاهش سایز را شاهد خواهند بود.
بهترین نتایج معمولا دو تا سه ماه بعد از درمان مشاهده می شوند. این نتایج طولانی مدت باقی می مانند ولی نمی توان گفت ثابت هستند زیرا به فاکتورهایی مانند سبک زندگی سالم، رژِم و ورزش بستگی دارند. بسته به میزان چربی انباشته ممکن است بیش از یک جلسه درمان لازم باشد.

نمونه کارهای هایفو تراپی در کلینیک دکتر خانیان

دیدگاهتان را بنویسید