نقش پروتئین بر پوست و مو چیست؟

نقش پروتئین بر پوست و مو چیست؟

اکثر خانم ها وقتی به موهایشان نگاه می کنند، نگران شکستگی و موخوره موجود در موها هستند. که به دلیل رنگ کردن، دکلره، براشینگ، اتو و…به وجود آمده است. اغلب افراد به ریشه ی موهای خود توجه كمتري دارند. در واقع این ریشه ی موهاي شماست که وضعیت سلامت مو و کیفیت تغذیه را نشان می دهد.

ماده اصلی تشکیل دهنده مو، کراتین است.اگر در وعده های غذایی به ميزان كافي پروتئين دريافت نكنيد، موهای شما رشد كمتري خواهد داشت و در نتيجه تار موهاي شما نازک مي شود. پس توصیه ما به شما این است که پروتئين را به ميزان كافي استفاده كنيد. پروتئین حیوانی موجود در گوشت، تخم مرغ و لبنیات، منبع غنی برای آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن ما می باشد. به همین دلیل به این نوع از پروتئین، پروتئین کامل گفته می شود.

متاسفانه پروتئین موجود در غلات، حبوبات، مغز ها و دانه ها، کامل نیستند به همین دلیل با ترکیب این مواد غذایی می توانید پروتئین های مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

نقش پروتئین بر پوست و مو چیست؟

اسیدهای آمینه به سه دسته تقسیم می شوند :

۱- اسیدهای آمینه ضروری:

دسته ای از اسیدهای آمینه هستند که بدن انسان یا قادر به ساختن آنها نیست و یا نمی تواند آنها را به میزان لازم برای تأمین نیازهای خود بسازد . مثل لیزین، ایزولوسین، فنیل آلانین.

۲- اسیدهای آمینه نیمه ضروری:

به آن دسته از اسیدهای آمینه گفته می شود که فقط در دوران کودکی و رشد ضروری هستند یعنی اگر به اندازه کافی در رژیم غذایی کودکان نباشد موجب اختلال رشد آنها می گردد.

۳- اسیدهای آمینه غیر ضروری:

اسیدهای آمینه ای هستند که در صورت فقدان آنها در غذا بدن قادر است از متابولیسم چربی ها، پروتئین ها و عامل آمینی سایر اسیدهای آمینه آنها را منتشر کند. بنابراین در اعمال حیاتی مشکلی ایجاد نمی شود . خانم های جوانی که اشتهای خوبی ندارند و به مقدار کافی غذا و به خصوص پروتئین مصرف نمي كنند، به ریزش موی سر دچار می شوند و بالاخره خانم هایی که برای لاغر شدن، رژیم های غذایی سخت می گیرند و مواد لازم و مفید به بدن آنها نمی رسد به طور  قطع  به ریزش موی سر، خشکی و بی روحی آن دچار می شوند.

“همانطور كه گفتیم پروتئین ها در سلامت و زیبایی، نقش آفرین هستند.”

كسانی که در برنامه غذایی خود از شیر، ماست، پنیر، دوغ، کشک، تخم مرغ، حبوبات، مرغ، ماهی و گوشت استفاده مي كنند از قدرت پروتئین ها در حفظ سلامت و زیبایی خود بهره کافی می گیرند. توصیه ما به شما این است که هر غذایی در روز می خورید مقداری شیر یا ماست همراه آن بخورید. به خصوص ماست و دوغ که ضدعفونی کننده روده ها هستند و میکروب های مضر را از بین می برند.

همین طور در هر روز مقداری لوبیای پخته، نخود پخته یا عدسی و باقلا مصرف کنید. اگرچه پزشکان خوردن تخم مرغ را براي شما قدغن نکرده اند سعی کنید که هر روز حداقل یکی دو تخم مرغ بخورید که برای تقویت سلول های مغزی نیز بسيار مفيد است.

مصرف محصولات بهداشتی نمی تواند تأثير زيادي در شادابی و رشد موهای شما داشته باشد. ولی مصرف مواد غذایی مفید سلامت موهای شما را تضمين می کند. پس بهتر است به جای خرید محصولات بهداشتی گران قیمت، سعی در مصرف مواد غذایی دارای پروتئین کامل و یا ترکیبات پروتئینی داشته باشید.

  • سعی کنند عادات غذایی سالمی مانند توجه به داشتن سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده و عدم مصرف زیاد تنقلات و غذاهای آماده را در خود پرورش دهيد.
  • در رژیم غذایی خود به دریافت منابع شیر و لبنیات بیشتر توجه کنيد. چه بسا افرادی که در دهه بیست سالگی خود از این منابع غذایی محروم بوده‌اند، در دهه‌های بعدی زندگی دچار خمیدگی ستون فقرات و حتی مشکلات مرتبط با درد استخوانی یا پوکی استخوان شده‌اند.
  • تحقیقات محققان نشان داده که استفاده از رژیم‌های غذایی محدود، می‌تواند باعث بد غذا خوردن یا بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی شود که همه مسبب آسيب رسيدن به زيبايی شماست.
  • مصرف کافی منابع پروتئینی و آهن دار به خصوص در خانم‌های جوان منجر به جوان ماندن و زیبایی آن‌ها می‌شود. به همین منظور مصرف حداقل 120 تا 150 گرم گوشت‌های کم چرب (مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی) در دهه بیست سالگی توصیه می‌شود. چون که دریافت این منابع پروتئینی با ساخت عضلات و پیشگیری از بروز کم خونی می‌توانند باعث جوان ماندن و زیبایی اندام‌های بدن شوند.

در مجموع یک رژیم غذایی متعادل که حاوی میوه جات و سبزیجات، گوشت کم چرب (ترجیحاً ماهی) به همراه مصرف فراوان آب باشد در کنار انجام منظم فعالیت‌های ورزشی، می‌تواند موجب جوان ماندن و زیبایی در کلیه دهه‌های زندگی شود.

سوالات متداول

میزان مصرف آن برای افراد گوناگون متفاوت است و بستگی به شرایط فیزیکی، فعالیت و وزن شخص دارد. به این صورت که برای افراد معمولی مصرف 1.4 گرم تا 2گرم پروتئین به ازای هر کیلو وزن بدن توصیه می شود. البته برای ورزشکارانی که در سطوح حرفه ای فعالیت می کنند این میزان می تواند بیشتر از این مقدار هم افزایش پیدا کند و تا 3 گرم به ازای هر کیلو وزن بدن نیز برسد اما فقط در صورت اجازه متخصصان تغذیه.

دفع پروتئين از ادرار ميتواند نشان دهنده ی بيماري هاي كليوی يا وجود عفونت در بدن باشد.

پروتئين های موجود در غذا سالم ترين و كامل ترين نوع پروتئين های مورد نياز بدن است. و مكمل های پروتئينی دركنار خوردن غذا ميتواند به شما كمک كند.

دیدگاهتان را بنویسید