بررسی روشهای جوانسازی پوست

بررسی روشهای جوانسازی پوست

پیری رخدادی اجنتاب ناپذیر است. همه‌ی ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، به آن دچار خواهیم شد. با افزایش سن اتفاقات بسیاری برای بدن ما می‌افتد. حجم عضلانی بدن کم می‌شود، مفاصل ما انعطاف پذیری سابق را ندارند، ممکن است موهایمان بریزد و پوست ما دچار افتادگی و چین و چروک شود.

هرچند هنوز راهی برای جلوگیری از پیر شدن کشف نشده، می‌توان با پیروی از توصیه‌هایی، ظهور نشانه‌های پیری را به تعویق انداخت. ورزش، تغذیه سالم و مراقبت‌های لازم سلامتی از جمله راه‌هایی هستند که بدن ما را تا سنین بالا سرحال و سالم نگه می‌دارند. امروز می‌خواهیم به راه‌هایی برای حفظ جوانی پوست اشاره کنیم و ببینیم که بهترین روش جوانسازی پوست چیست.

بهترین روش های جوانسازی پوست چیست ؟

برای حفظ جوانی و شادابی پوست، دو راه کلی وجود دارد و جز این دو هم راهی نیست.

  • اول: از پوست خود مراقبت کنید و پیری را به تعویق بیندازید. (پیشگیری)
  • دوم: با استفاده از روش‌های درمانی، نشانه‌های پیری را درمان کنید. (درمان)

بارها شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله‌ی کلیشه‌ای شاید اساسی‌ترین توصیه‌ برای حفظ سلامتی باشد؛ اما در مورد زیبایی هم صدق می‌کند. بهترین راه داشتن پوستی زیبا، مراقبت و رسیدگی است.

اگر از سنین جوانی به پوست خود برسید و از آن در برابر عوامل آسیب‌زا مراقبت کنید، دیرتر دچار پیر پوستی می‌شوید. پس اگر هنوز علایم پیری پوست در شما پدیدار نشده یا تازه چند خط ظریف روی صورتتان ظاهر شده و به فکر افتاده‌اید؛ پیشگیری را جدی بگیرید. به پوست خود برسید و به خوبی از آن مراقبت کنید. چگونه؟ کمی جلوتر توضیح داده‌ایم.

اما اگر به هر دلیل دچار علایم پیری پوست شده‌اید چه؟ واقعیت این است که هر چقدرم مراقب پوست خود باشید، باز هم در سنین بالا علایم پیر پوستی پدیدار خواهند شد. اگر هم مراقبت‌های پوستی را به خوبی رعایت نکنید، سن ظهور علایم پیری پایین‌تر می‌آید. به طور معمول از اواسط ۳۰ سالگی خطوط صورت عمیق‌تر شده و افتادگی تدریجی پوست آغاز می‌شود. حال اگر مراقبت‌های پوستی را به خوبی انجام داده باشید، می‌توانید این رخدادها را تا ۱۰-۱۵ سال به تعویق بیندازید.

با ظهور علایم پیری، باید مراقبت‌های پوستی را ادامه دهید تا وضعیت از چیزی که هست بدتر نشود. علاوه بر این، راهکارهای بسیاری برای بهبود شرایط شما وجود دارد. فقط باید بهترین روش جوانسازی پوست برای خودتان را انتخاب کنید تا بتوانید علایم را برطرف کرده و دوباره از جوانی و شادابی پوست خود لذت ببرید.

در ابتدا اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از علایم پیری پوست را مرور کرده و سپس به سراغ راه‌های جوانسازی پوست رفته‌ایم. پس خوب مطالعه کنید تا هم از پیری پوستتان جلوگیری کنید و هم بتوانید بهترین روش جوانسازی پوست را برای خود برگزینید.

بررسی روشهای جوانسازی پوست

پیشگیری: پایه‌های مراقبت پوستی

مراقبت‌های پوستی و جلوگیری از پیری پوست بحث مفصلی است. در این بخش تلاش کردیم تا مهم‌ترین نکات آن را به شما بگوییم. ۱۰ توصیه‌ی زیر پایه‌های مراقبت پوستی را تشکیل می‌دهند. یعنی این‌ها را باید خیلی جدی بگیرید و به خوبی عمل کنید. فرقی هم نمی‌کند که الان وضعیت پوست شما چگونه است و علایم پیری ظاهر شده‌اند یا خیر. باید این مراقبت‌ها را رعایت کنید. حتی اگر بهترین روش جوانسازی پوست هم انجام دهید ولی این‌ها رعایت نکنید، خیلی زود اثرات جوانسازی از بین می‌روند.

1- هر روز ضد آفتاب بزنید:

اگر می‌خواهید در پارک قدم بزنید یا برای یک کاری بانکی کوتاه بیرون رفته‌اید، فرقی نمی‌کند. هوا آفتابی، ابری یا بارانی است، فرقی نمی‌کند. ضد آفتاب زدن باید به یکی از عادات شما تبدیل شود؛ مثل مسواک زدن. یادتان باشد که تمام بخش‌هایی که زیر لباس نیستند، باید با ضد آفتاب پوشیده شوند.

2-برنزه نکنید.

بزرگ‌ترین اشتباه در مراقبت‌های پوستی، برنزه کردن است که بیشتر در خانم‌های جوان شاهد هستیم. برنزه کردن یعنی پوست خود را به طور مستقیم در معرض اشعه‌ی ایکس قرار می‌دهید. در واقع چیزی که باعث تیره شدن رنگ پوست می‌شود، همین اشعه‌ی پیرکننده و مضر است. حتی اگر بهترین روش جوانسازی پوست را انجام دهید و بعد به سولاریوم بروید، تا حد خوبی زحمات و هزینه‌ی خود را تلف کرده‌اید.

3- عینک آفتابی بزنید.

عینک فقط محافظ چشم‌های شما نیست؛ بلکه از پوست حساس و ظریف اطراف چشم‌ها نیز مراقبت می‌کند. وقتی عینک می‌زنید، پوست زیر چشم و پلک از گزند نور خورشید در امان می‌مانند. همچنین نیازی نیست که چشمان خود را باریک کنید. باریک کردن چشمان باعث ایجاد خطوط پنجه کلاغی در طرفین چشم‌ها می‌شود که به مرور به چین و چروک‌های دائمی تبدیل می‌شوند.

4-سیگار نکشید.

مصرف دخانیات باعث افزایش سرعت از بین رفتن کلاژن‌های پوست می‌شود. همچنین با تنگ کردن عروق پوستی، کاری می‌کند تا اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز پوست به خوبی تامین نشود. اگر سیگار می‌کشید، ترک کنید. بدانید بهترین روش جوانسازی پوست هم برای افراد سیگاری تاثیر پایداری ندارد.

5-نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکنید.

مصرف الکل باعث کم‌آبی پوست شده و به مرور زمان به پوست شما آسیب می‌زند.

6- چاق و لاغر نشوید.

چاق و لاغر شدن مداوم که به رژیم یویو معروف است، برای پوست ضرر زیادی دارد. هم از جهت این که ممکن است باعث افتادگی پوست و از بین رفتن بالشتک‌های چربی زیر آن شود و هم از این جهت که استرس زیادی را به بدن تحمیل می‌کند.

7-پوست خود را با ملایمت بشویید.

سابیدن یا کیسه کشیدن پوست صورت باعث تحریک پوست می‌شود. حتماً دیده‌اید که وقتی پوست خود را با خشونت تمیز می‌کنید، پوست قرمز می‌شود. این یعنی پوست شما تحریک شده است. گل انداختن لپ‌ها بعد از سابیدن پوست با روشوبه و کیسه‌های زبر، اتفاق خوبی نیست. این تحریکات پوستی باعث افزایش سرعت پیری پوست می‌شوند. پوست خود را با ملایمت بشویید و برای پوست صورت از شوینده‌های مخصوص استفاده کنید.

8- صورت خود را دوبار در روز و بعد از تعریق شدید بشویید.

تعریق و آلودگی‌های محیطی می‌تواند باعث تحریک پوست شوند. تقریباً همه‌ی ما به اندازه‌ای با عرق و آلاینده‌ها در تماس هستیم که نیاز به دوبار شست‌وشوی صورت در روز را داشته باشیم. همچنین بعد از ورزش یا مثلاً قرار گرفتن در محیط خیلی گرم که باعث تعریق شدید می‌شود، حتماً صورت خود را بشویید.

9-آبرسانی و کرم‌های مرطوب کننده فراموش نشوند.

کرم‌های مرطوب کننده یا دیگر محصولات آبرسان باعث می‌شوند که پوست آب خود را از دست ندهد. کم‌آبی پوست یکی از علل اصلی پیری و آسیب دیدن پوست است. پس این توصیه را بسیار جدی بگیرید. سعی کنید هر شب قبل خواب، با استفاده از یک شوینده‌ی ملایم صورت خود را بشویید و سپس از کرم مرطوب کننده‌ی مناسب استفاده کنید.

10- از رتینول‌ها یا رتینوئیدها استفاده کنید.

این توصیه هم یکی از مراقبت‌های پوستی محسوب می‌شود و هم بهترین روش جوانسازی پوست برای افراد جوان‌تر. هردوی این محصولات مراقبتی از روند پیری پیشگیری کرده و به حفظ جوانی و جوانسازی پوست کمک می‌کنند. برای خرید رتینوئیدها نیاز به نسخه‌ی پزشک دارید ولی رتینول‌ها بدون نسخه قابل خریداری هستند. این محصولات شکل‌هایی از ویتامین A هستند.

روش‌های درمانی جوانسازی پوست:

همانطور که گفتیم روش‌های متنوع و فراوانی برای جوانسازی پوست وجود دارد. در ادامه موثرترین آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

هایفوتراپی:

هایفوتراپی یکی از شیوه‌های درمانی ایمن و برای بسیاری از افراد بهترین روش جوانسازی پوست است. در این روش از امواج فراصوت استفاده می‌شود و هیچ نیازی به ایجاد برش، زخم، بخیه و مواردی از این دست وجود ندارد. دستگاه هایفوتراپی مستقیماً بر سطح پوست قرار می‌گیرد و امواج فراصوت منتشر شده از آن، بر لایه‌های زیرین پوست اثر می‌گذارد. این امواج باعث تحریک کلاژن سازی پوست می‌شوند که از اجزای ساختاری مهم پوست هستند.

با افزایش کلاژن سازی، پوست لیفت شده، سفت می‌شود و چین و چروک‌های آن از بین می‌رود. خانم‌ها و آقایان ۳۰ تا ۷۵ سال که از شل شدگی خفیف تا متوسط پوست رنج می‌برند، بهترین کاندیدا برای هایفوتراپی هستند.

  • ماندگاری اثرات: ۱ تا ۳ سال
  • تعداد جلسات درمانی: معمولاً یک جلسه + جلسات ترمیمی سالیانه
  • کاربردها: لیفت صورت، گردن و دکلته، رفع چین و چروک‌ها، درمان افتادگی‌های پوست

کربوکسی تراپی:

کربوکسی تراپی یکی از روش‌های با سابقه در جوانسازی پوست است ولی در سال‌های اخیر توسعه و بهبود زیادی یافته. در این روش مقادیری از گاز دی اکسید کربن به زیر پوست تزریق می‌شود. گاز کربن دی اکسید باعث تحریک خونرسانی و فعال کردن واکنش‌های ترمیمی پوست می‌شود. به این ترتیب غذارسانی و اکسیژن‌رسانی به پوست بهتر شده و بافت‌ها به صورت طبیعی وارد فرآیند جوانسازی می‌شوند.

  • ماندگاری اثرات: بین ۴ تا ۶ ماه
  • تعداد جلسات درمانی: ۴ تا ۸ جلسه (۲ هفته تا ۴ هفته یکبار)
  • کاربردها: درمان افتادگی‌های پوست، رفع چین و چروک‌ها، درمان استرچ مارک (ترک‌های پوستی)، موثر در درمان ریزش مو، برطرف کردن جای زخم و آثار آکنه، بهبود نتایج لیپوساکشن

تزریق بوتاکس:

تزریق بوتاکس طبق آمار پرطرفدارترین روش‌ جوانسازی پوست است. در این روش سمی به نام بوتولونیوم به زیر پوست تزریق شده و باعث فلج شدن عضلات صورت می‌شود. بوتاکس بیشتر از این که یک روش درمانی باشد، پیشگیری کننده است. عضلات صورت وقتی که منقبض می‌شوند، خطوطی روی چهره ایجاد می‌کنند. با افزایش سن و تکرار حرکات عضلات، خطوط موقت به چین و چروک‌های دائمی تبدیل می‌شوند. پس بوتاکس زمانی موثر است که چین و چروک‌های صورت هنوز دائمی نشده باشند. در این حالت بهترین روش جوانسازی پوست برای شما، تزریق بوتاکس است. این روش کم‌هزینه، ایمن و موثر است.

  • ماندگاری اثرات: تا ۶ ماه
  • تعداد جلسات درمانی: برای حفظ اثرات باید هر ۶ ماه تمدید شود.
  • کاربردها: برطرف کردن خطوط صورت، بالا بردن نوک بینی، بالا بردن گوشه لب، شکل دادن به ابروها

تزریق ژل:

ژل‌ها موادی طبیعی یا مصنوعی هستند که برای حجم دهی به پوست استفاده می‌شوند. ماندگاری ژل‌ها به جنس آن‌ها بستگی دارد. مثلاً کم‌ترین ماندگاری به ژل‌های کلاژنی و بیشترین ماندگاری به ژل‌های دائمی تعلق دارد. امروزه بیشتر از ژل‌های نیمه‌دائم استفاده می‌شود که از جنس هیالورونیک اسید ساخته شده‌اند. هیالورونیک اسید، سیمان بین بافتی پوست ما است. برای همین ماده‌ای طبیعی، موثر و کم‌عارضه برای جوانسازی پوست به حساب می‌آید.

  • ماندگاری اثرات: بسته به جنس ژل – بین ۶ ماه تا ۵ سال
  • تعداد جلسات درمانی: برای حفظ اثرات باید در بازه‌های مشخص تمدید شود.
  • کاربردها: پر کردن خطوط صورت (خنده، اخم، چین‌های دور چشم و دور لب)، افزایش حجم لب‌ها

تزریق چربی:

وقتی بحث ماندگاری نتایج حجم‌دهی به پوست در میان باشد، تزریق چربی بهترین روش جوانسازی پوست است. در تزریق چربی از بافت چربی طبیعی بدن استفاده می‌شود. یعنی مثلاً چربی‌های ران یا شکم شما را با استفاده از روش لیپوساکشن برداشت می‌کنیم و بعد از خالص سازی به زیر پوست صورت یا نواحی دیگر تزریق می‌کنیم.

  • ماندگاری اثرات: چند سال — می‌تواند دائمی باشد؛
  • تعداد جلسات درمانی: معمولاً یک جلسه — ممکن است نیاز به ترمیم داشته باشد؛
  • کاربردها: پر کردن چین و چروک‌ها، درمان افتادگی و شل شدن پوست، برجسته کردن گونه ها و نواحی مختلف صورت، جوانسازی پشت دست.

 

همین حالا می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ( تماس تلفنی: 09186128700 یا فرم رزرو نوبت در سایت) با بخش پذیرش کلینیک در ارتباط باشید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید