اختلال تیروئید و تاثیر آن بر ریزش مو

اختلال تیروئید و تاثیر آن بر ریزش مو

آیا غده تیروئید می‌تواند در ریزش مو تاثیرگذار باشد؟ روش درمان چیست؟  ریزش مو چه زمانی رخ می‌دهد؟

غده تیروئید تولید کننده هورمون تیروئید است، که بدن از این هورمون برای حفظ عملکرد درست بدن، ماهیچه و عضلات استفاده می‌کند. تاثیر تیروئید بر ریزش مو به دلیل نقش حیاتی این هورمون در روند محافظت از فولیکول‌های مو است. اما چگونه ریزش مو حاصل از بیماری‌های تیروئیدی را بهبود بخشیم؟ ریزش مو از جمله عواملی است که در طولانی مدت زیبایی فرد را کاهش می‌دهد و همه افراد مبتلا به دنبال روش درمانی قطعی هستند. جالب است بدانید که امروزه با توسعه علم و تلاش پزشکان حاذق، روش‌های درمانی مانند  prp مو، هیر فیلر و مزوتراپی برای تقویت ریشه مو وجود دارد که از ریزش آن نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. در کلینیک دکتر دخانیان شدیدترین ریزش موها بهبود یافته و به مرور شاهد رشد موهایی با ریشه قوی تر نیز هستیم.

اختلال تیروئید چگونه باعث ریزش مو می‌شود‌؟

فولیکول کیسه های کوچکی است که در زیر پوست قرار گرفته و باعث رشد مو های شما می شود.  تاثیر تیروئید بر ریزش مو، دلایل اصلی این بیماری به شمار می‌رود. رایج ترین بیماری هایی که به غده تیروئید مربوط می شود تولید غیر طبیعی هورمون هایی این غده است. از جمله بیماری‌های این غده:

  • تیروئید کم کار یا هیپوتیروئیدیسم که هنگامی رخ می‌دهد که میزان هورمون تیروئید در بدن شما کافی نباشد. ویتامین‌هایی هستند که به روند کاهش کم کاری تیروئید کمک می‌کنند. مانند ویتامینc، ویتامین E، ویتامین B، انواع پروتئین و فیبر و اسید چرب امگا۳
  • پر کاری تیروئید یا هیپر تیروئیدیسم هنگامی رخ می‌دهد که غده به تولید بیش از اندازه هورمون تیروئید مشغول شود.

اختلال تیروئید و تاثیر آن بر ریزش مو

روند ریزش مو بر اساس بیماری‌های تیروئیدی

اغلب ریشه های مو به صورت چرخشی کار تولید مو را انجام می دهند. به عنوان مثال، ریشه های مو برای چندسال رشد کرده، پس از آن وارد مرحله ی استراحت می شوند. هنگامی که شما دچار تیروئید کم کار یا پر کار شوید نوعی شوک در این سیستم به وجود می آید و حالت تلوژن افلوویوم پیدا می کند. برای درمان صحیح این مشکل و جلوگیری از ریزش مو، می‌توانید به کلینیک دکتر دخانیان مراجعه کنید تا با مشاوره دقیق و بررسی تاثیر تیروئید بر ریزش مو به کمک روش‌های درمانی جدید، به بهبود این بیماری سرعت بخشید. انواع روش‌های درمانی جدید  prpمو، مزوتراپی و تزریق فیلر در این کلینیک زیر نظر پزشکان و متخصصان انجام می‌گیرد.

تلوژن افلوویوم (telogen effluvium):

این نوع اختلال پوست سر باعث می شود که ریشه های مو خیلی سریع وارد مرحله ی استراحت رشد مو شوند و امکان این که شما در مدت 2 ماه 70 درصد مو های خود را از دست بدهید، وجود دارد. یکی از عواملی که ریزش مو شما را افزایش می دهد این است که اگر به نوعی بیماری خود ایمنی مبتلا باشید امکان ابتلا شما به دیگر بیماری های خود ایمنی بیشتر از افراد دیگر است برای مثال:

  • کسانی که به بیماری هاشیموتو(Hashimoto) مبتلا هستند می توانند منجر به ریزش مو سکه ای (آلوپسی آره آتا) شوند که به دلیل وجود این بیماری ریزش مو گسترده در بخشی از سر مشاهده می‌شود.
  • عارضه جانبی برخی از دارو های ضد تیروئید می تواند ریزش مو را افزایش دهد، مانند متی مازول و پروپیل تیواوراسیل (PTU) که پزشکان برای بهبودی تیروئید پر کار آن ها را تجویز می کنند.

روش‌های درمانی ریزش مو حاصل از بیماری تیروئیدی

اگر به دنبال درمان ریزش مو تیروئیدی هستید، باید گفت که روش درمان این بیماری به دو صورت طبیعی و غیر طبیعی امکان پذیر است.

درمان های طبیعی ریزش مو ناشی از مشکلات تیروئیدی:

  • افزایش سطح آهن خون
  • رفع کمبود های تغذیه ای
  • مصرف غذاهای ضد التهاب
  • استفاده از گیاهان دارویی
  • کنترل مصرف ید
  • تصحیح روتین سلامت مو
  • استفاده از غذا های سالم و مغذی مانند: ماهی، سبزیجات با برگ های سبز تیره، غذاهای سرشار از پروتئین و بیوتین و کلسیم

روش‌های درمانی غیر طبیعی:

از جمله روش‌های درمانی غیر طبیعی اما موثر وجود دارد که به سرعت عملکرد بدن و فولیکول‌های مو را کنترل کرده و باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

  • پی آر پی مو

Platelet rich Plasma که در فارسی به معنای پلاسمای غنی از پلاکت است به کاهش و جلوگیری ریزش مو ناشی از تیروئید کمک شایانی می‌کند. این روش درمانی بسیار حساس بوده و باید زیر نظر پزشک معتبر انجام شود. در کلینیک دکتر دخانیان ابتدا متخصصان به بررسی روند تاثیر تیروئید بر ریزش مو، می‌پردازند و سپس عمل پی آر پی را انجام می‌دهند.

در این روش پزشک پلاسمایی که در خون وجود دارد را استخراج کرده و وارد پوست سر می‌کند. این کار به جهت بازسازی بافت‌های آسیب دیده و فولیکول‌های مورد مخاطره نیز مورد ترمیم قرار می‌گیرد.

پی آر پی و درمان ریزش مو در کلینیک دکتر خانیان

  • مزوتراپی

مزوتراپی یکی دیگر از روش‌های تقویتی ریزش مو در کلینیک دکتر دخانیان است. که در ابتدا پزشک مربوطه با استفاده از سوزن‌های ظریف مخصوص ترکیب درمانی را به لایه مزودرم پوست سر یا همان لایه میانی تزریق می‌کند. این ماده درمانی مشکلات ناشی از گردش موی ضعیف را کاهش می‌دهد و به التهاب سر بهبود می‌بخشد و سرانجام از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

درمان اختلال تیروئید و ریزش مو با مزوتراپی در کرمانشاه

  • هیر فیلر

بیشتر متخصصان مو و زیبایی، هیر فیلر را بهترین روش برای جلوگیری از ریزش مو و درمان کم پشتی می‌دانند.  Hair Filler یا مزونیدلینگ به صورت کاملا تخصصی بر پایه ۷ پایه ویتامین، هیالورونیک و پپتید بیومتریک رخ می‌دهد و به رشد مجدد فولیکول می‌انجامد.

به فکر درمان ریزش مو باشید.

ریزش مو طبیعی در برخی موارد، روزانه 50 تا 100 تار مو است و جزیی از چرخه طبیعی محسوب می شود. ولی افرادی که به تلوژن افلوویوم مبتلا هستند،  بیشتر اوقات موهای آن ها به صورت دسته ای و از تمام سطح سر آن ها می ریزد و اغلب در بخش پوست سر ریزش مو رخ می‌دهد. اما این امکان وجود دارد که در سایر  ناحیه های دیگر از بدن ریزش مو رخ دهد. پس به طور حتم تاثیر تیروئید بر ریزش مو واضح است و باید به فکر درمان بود.

در کلینیک دکتر دخانیان PRP مو، مزوتراپی و انواع روش‌های درمانی دیگر برای تقویت ریشه‌های مو انجام می‌گیرد و باعث جلوگیری از ریزش موی فرد می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید