برای درمان ریزش مو مزوتراپی بهتر است یا پی آر پی؟

ریزش مو، از مشکلات عمده مو برای افراد در سنین مختلف است. ریزش مو دلایل  مختلفی ازجمله استرس، بیماری زمینه‌ای، افزایش سن، مصرف دارو، تغذیه نامناسب و… دارد. به همین سبب برای افراد با مشکلات مختلف، روش‌های طبی و مدرن مختلفی برای حل مشکل ارائه می‌شود. دو روش معروف، مزوتراپی و پی آر پی PRP است. در اینجا این دو روش را توضیح داده و آنها را مقایسه می‌کنیم.

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی تکنیکی است که از تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی برای جوان‌ سازی و سفت ‌کردن پوست و همچنین حذف چربی‌های اضافی استفاده می‌کند. میشل پیستور، یک پزشک در فرانسه، این تکنیک را در سال 1952 توسعه داد. مزوتراپی در ابتدا برای تسکین درد استفاده می‌شد.

امروزه مزوتراپی برای موارد زیر استفاده می‌شود:

• حذف چربی در نواحی مانند معده، ران، باسن، پاها، بازوها و صورت
  • کاهش سلولیت
  • از بین بردن چین و چروک و خطوط
  • سفت کردن پوست شل
  • روشن کردن پوست رنگدانه شده
  • درمان آلوپسی، وضعیتی که باعث ریزش مو می شود.
  • برای درمان ریزش مو مزوتراپی بهتر است یا پی آر پی؟

مزایای مزوتراپی:

مزوتراپی به علت مواد و شیوه انجام آن، دارای چند مزیت است:

• روش ایمن، ساده و راحت
  • غیر جراحی
  • مدت زمان کوتاه (30 دقیقه)
  • عملاً بدون درد
  • بدون نیاز به اقدامات احتیاطی قبل یا بعد از آن

همین مزایای مزوتراپی، توجه بیماران زیادی را به خود جذب کرده است. استفاده از مواد مناسب و معقول به‌همراه شیوه انجام استاندارد همگی از مهم‌ترین مزایای مزوتراپی هستند.

عوارض مزوتراپی:

عوارض مزوتراپی زیاد شایع نیست. شایع‌ترین آنها کبودی است که معمولاً در عرض یک هفته بهبود می یابد. درد در ناحیه سر که ممکن است چند روز طول بکشد. دردی که در ناحیه سر ایجاد می‌شود طبیعی است. در صورت بروز دردهای شدید و غیر عادی به پزشک خود مراجعه کنید.

درمان پی آر پی چیست؟

PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) پی آر پی درمانی ریزش مو است. این درمان پزشکی سه مرحله ای است که در آن خون فرد را می‌گیرند، پردازش می‌کنند و سپس به پوست سر تزریق می‌کنند. برخی از جامعه پزشکی فکر می‌کنند که تزریق پی آر پی باعث رشد طبیعی مو می‌شود و با افزایش خون رسانی به فولیکول مو و افزایش ضخامت ساقه مو باعث حفظ آن می‌گردد. گاهی اوقات این روش با سایر روش ها یا داروهای ریزش مو به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای درمان ریزش مو مزوتراپی بهتر است یا پی آر پی؟

فرآیند درمان پی آر پی:

درمان پی آر پی یک فرآیند سه مرحله‌ای است. اکثر درمان‌های PRP به سه جلسه درمانی به فاصله 4 تا 6 هفته نیاز دارند. درمان‌های نگهدارنده هر 4 تا 6 ماه یکبار مورد نیاز است. در ادامه این سه مرحله را به‌صورت خلاصه و کوتاه برای شما عزیزان، ارائه کرده ایم:

مرحله 1: خون شما )معمولاً از بازوی شما( گرفته می‌شود و در یک سانتریفیوژ قرار می گیرد (ماشینی که به سرعت می‌چرخد ​​تا مایعات با چگالی‌های مختلف را جدا کند).

گام 2: پس از حدود 10 دقیقه در سانتریفیوژ، خون شما به سه لایه تقسیم می شود: پلاسمای فقیر از پلاکت، پلاسمای غنی از پلاکت، سلول های قرمز خون

مرحله 3: پلاسمای غنی از پلاکت به داخل یک سرنگ کشیده می‌شود و سپس به مناطقی از پوست سر که نیاز به رشد موی بیشتری دارند تزریق می‌شود.

مزایای پی آر پی:

با توجه به شیوه درمان پی آر پی، مزیت‌های این درمان نیز زیاد است. این مزایا توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. این مزایا شامل موارد ذیل می‌شود:

• درمان ایمن، ساده و راحت
  • درمان طبیعی
  • غیر جراحی
  • مدت زمان کوتاه (حداکثر 1 ساعت)
  • خطر واکنش آلرژیک وجود ندارد زیرا از بدن خود شما می آید.
  • ترمیم مو
  • مقرون به صرفه
  • نتایج بسیار طبیعی به نظر می رسد.

عوارض جانبی درمان مو با پی آر پی:

از آنجایی که پی آر پی شامل تزریق یک ماده به پوست است، به ندرت ممکن است عوارض جانبی بالقوه ای مانند عفونت، آسیب های عصبی، درد در محل تزریق و آسیب بافتی وجود داشته باشد.

مزوتراپی در مقابل پی آر پی مو، کدام بهتر است؟

درمان پی آر پی و مزوتراپی هر دو مجموعه ای از مزایای خاص خود را دارند که بسته به شرایطی که باید درمان شوند، ارائه می‌شود. ثابت شده است که پی آر پی در کمک به ماندن فولیکول‌های مو در فاز رشد و در نتیجه موهای ضخیم‌تر و بلندتر بسیار موثر است. علاوه بر این، باعث رشد موهای جدید و تقویت فولیکول‌های موی موجود می شود.

از طرفی مزوتراپی برای درمان ریزش موی ناشی از دلایل ژنتیکی، استرس، رژیم غذایی یا بیماری مزمن استفاده می‌شود. هدف آن بهبود جذب مواد و ترکیبات لازم از طریق پوست سر برای سلامت و رشد مناسب مو است. نتایج مزوتراپی را می‌توان با یک سری جلسات در یک دوره چند ماهه به حداکثر رساند.

آیا می‌توان به صورت ترکیبی مزوتراپی و پی آر پی انجام داد؟

به طور کلی هر دو روش درمانی در درمان ریزش مو موثر بوده و هزینه کمتری نسبت به جراحی کاشت مو دارند. همچنین می‌توان آنها را برای ارائه نتایج بهتر ادغام کرد. در حالی که از پی آر پی برای مو درست بعد از عمل کاشت مو برای شروع روند بهبود سریعتر استفاده می‌شود، مزوتراپی برای ریزش مو می‌تواند برای حفظ نتایج کاشت مو برای مدت طولانی استفاده شود. برای انجام هر دو روش ابتدا بهتر است با پزشک متخصص مشورت کرد تا از عوارض آن جلوگیری کرد.