برای پیشگیری از کرونا چه مواردی را رعایت کنیم؟

این روزها تمام مردم جهان‌ درگیر ویروس منحوس کرونا هستند. از آنجا که این بیماری پیشگیری و‌ درمان قطعی ندارد، بهترین راه رعایت‌ نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به آن است.

علائم ویروس کرونا چیست؟

‎رایج ترین علائم کووید-19 عبارتند از تب، بدن درد و سرفه های خشک. اما برخی بیماران ممکن است آبریزش و گرفتگی بینی، گلودرد یا حتی اسهال را هم تجربه کنند. این علائم معمولا خفیف بوده و به تدریج شروع می شوند. به علاوه بعضی افراد ممکن است آلوده شوند، اما هیچ علائمی را از خود بروز نداده و احساس بیماری هم نداشته باشند. خوشبختانه در حدود 80 درصد افراد بدون نیاز به درمان های پزشکی خاص بهبود پیدا می کنند. از هر 6 نفری که به ویروس کووید-19 مبتلا می شود، تنها یک نفر دچار وخامت حال شده و مشکلات تنفسی پیدا می کنند. این افراد شامل افراد مسن، بیماران دارای فشار خون، مشکلات قلبی و دیابت می شوند.

نکاتی که برای جلوگیری از کرونا رعایت کنید به شرح ذیل است:

۱) مرتب دست های خود را بشویید:

مرتب دست های خودتان را به صورت کامل با آب و صابون بشویید یا با محلولهای  ضدعفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید . شستشوی دست ها با آب و صابون و استفاده از محلولهای ضدعفونی کننده حاوی الکل،ویروس های روی دست ها را از بین می برند.

۲) به چشم ها، بینی و دهان خود دست نزنید:

دست ها در تماس با سطوح مختلف ممکن است به ویروس هاآلوده شده باشند. دست های آلوده می توانند ویروس را به چشم ها ،بینی و دهان شما منتقل کنند.از این راه ها ویروس می تواند وارد بدن شما شده و شما را بیمار کند.

۳) فاصله خود را با دیگران رعایت کنید:

بین شما و کسی که در حال عطسه یا سرفه است باید حداقل 1 متر فاصله وجود داشته باشد.
چرا اینکار مهم است؟ وقتی فردی عطسه یا سرفه می کند، از این راه ذرات مایعی را از بینی یا دهان خود به بیرون پخش می کند؛ ذراتی که ممکن است حاوی ویروس باشند. اگر فاصله درست را با فرد رعایت نکرده باشید، این ذرات از راه تنفس وارد بدن شما می شوند که می توانند ویرس کووید-19 را هم با خود داشته باشند.

۴) بهداشت تنفسی خود را رعایت کنید:

در حقیقت باید اطمینان حاصل کنید که هم خود شما هم افراد دور و برتان از این اصول بهداشتی پیروی می کنند.
اما این اصول به چه معناست؟
در هنگام عطسه یا سرفه دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی و در صورت عدم دسترسی با آرنجتان بپوشانید. سپس بلافاصله دستمال را در یک سطل زباله دربسته بیندازید.با رعایت بهداشت تنفسی شما اطرافیان خود را از ویروس هایی مثل آنفلونزا، سرماخوردگی و مهم تر از همه کووید-19 محافظت می کنید.

۵) از اوضاع مطلع باشید و توصیه های ارائه دهندگان خدمات بهداشتی را رعایت کنید:

از آخرین تحولات مربوط به کوید-19 مطلع باشید.به توصیه های ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، مسئولین بهداشت عمومی کشور و محل زندگیتان ، یا کارفرمایتان برای مراقبت از خود و دیگران در برابر کووید-19 عمل کنید.
مسئولین کشوری و محلی در جریان آخرین  اطلاعات از وضعیت انتشار ویروس در منطقه زندگی شما قرار دارند. آنها بهترین مرجعی هستند که میتوانند توصیه های لازم را به مردم منطقه شما در مورد حفاظت از خودشان ارایه کنند.

‎توصیه هایی مهم در خصوص بهداشت مواد غذایی در طول شیوع ویروس کرونا:

‎چاقو و تخته ای که برای گوشت خام استفاده می کنید باید با آنهایی که برای غذاهای پخته به کار می روند، متفاوت باشد.  ‎بین دو مرحله دست زدن به مواد غذایی خام و غذاهای پخته شده حتما دست های خود را بشویید. ‎به شدت از خوردن گوشت حیوانات بیمار یا حیواناتی که در اثر بیماری مرده اند، خودداری کنید. ‎حتی در مناطقی که در آنها ویروس کرونا شیوع یافته است، هم مصرف گوشت مانعی ندارد. البته در صورتی که در مرحله آماده کردن غذا اصول بهداشتی رعایت شده و غذا نیز به خوبی پخته شده باشد. و در انتها به توصیه های بالا عمل کنید.

اگر حس می کنید بیمار هستید حتی با داشتن علایم خفیفی چون سردردو آبریزش بینی ، تا زمان بهبود در خانه بمانید. چرا که پرهیز از ارتباط با دیگران و عدم مراجعه به مراکز درمانی می تواند موجب عملکرد بهتر این مراکز و کمک به محافظت از شما و دیگران در برایر کووید-19 و سایر ویروس ها باشد. اگر تب، سرفه و مشکل تنفسی دارید ، سریعاً به دنبال دریافت توصیه های پزشکی باشید، زیرا ممکن است علایمتان به دلیل عفونت تنفسی یا بیماری جدی دیگری باشد.

هرچه زودتر تماس بگیرید و اگر به تازگی سفر کرده اید یا در تماس با دیگر مسافران  بوده اید این مطلب را به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی  اطلاع دهید. اگر پیش از مراجعه به مراکز درمانی با آنها تماس بگیرید، به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی کمک می کنید تا شما را به مرکز بهداشتی مناسب ارجاع دهند. این کار مانع از گسترش احتمالی کوید-19 و دیگر ویروس ها نیز می شود.

کلینیک دکتر رادا خانیان بیش از پیش با رعایت تمامی‌ پروتکل های بهداشتی در خدمت شما عزیزان می‌باشد و سلامتی شما را در وهله اول‌ کار خود قرار می‌دهد. پس میتوانید با خیال راحت به مرکز ما مراجعه کرده و از خدمات ما بهره مند شوید.
به‌‌‌ امید ریشه کن شدن ویروس کرونا، و بازگشت شادی و سلامتی به تمام مردم جهان.