تزریق چربی به روش نانوفت، مراقبت های قبل و بعد از آن

تزریق چربی نانوفت، مراقبت های قبل و بعد از آن

گرفت یا پیوند چربی نانو چیست؟

پیوند چربی نانو، به ذرات بسیار کوچک چربی که به طور خاص فیلتر و پایدار شده اند اشاره دارد و برای نواحی که امکان تزریق دارند، استفاده می شود. در این فرآیند چربی فیلتر پایدار می شود، تا ذرات نانو به دست بیاید. این پایدار سازی شامل درصد بالایی از سلول های بنیادی، سلول های اندوتلیال، مونوسیت ها، ماکروفاژ ها و گرانولوسیت ها می باشد، که فعال شدن سلول های بنیادی، باعث افزایش تولید کلاژن می شود.

تأثیر اصلی تزریق چربی نانو، بازسازی و جوان سازی بافت، به ویژه برای اصلاح گودی زیر چشم و بهبود پوست آسیب دیده می باشد. در طی پردازش و فیلتر چربی ها، بسیاری از سلول های چربی از بین می روند (آپوپتوز سلول)، بنابراین تزریق چربی نانو، توانایی ایجاد حجم قابل توجهی را ندارد. در حقیقت، به دلیل کمبود سلول های آدیپوسیت (چربی)، اثر حجم دهی چربی نانو، به طور قابل توجهی محدود می باشد.

از سوی دیگر، از پیوند چربی میکرو برای حجم دهی زیاد و تقویت بافت در صورت، سینه ها یا باسن استفاده می شود. بنابراین، نشانه های تزریق چربی نانو، در مقایسه با پیوند چربی میکرو متفاوت است.

تزریق چربی نانوفت، مراقبت های قبل و بعد از آن

پیوند چربی نانو زیر چشم:

مشکل اصلی پس از تزریق چربی نانو به زیر چشم، تورم، کبودی، قرمزی در محل تزریق و کمی ادم است، که ممکن است تا 2 الی 3 هفته ادامه داشته باشند.  در طی 48 ساعت پس از تزریق چربی، توصیه می شود ناحیه ی مورد نظر را خنک نگه داشته و در حالت نیمه نشسته بخوابید تا در کم ترین زمان ممکن به بهبودی دست یابید.

هم چنین بهتر است از دارو های رقیق کننده خون مانند امگا 3 و ایبوپروفن، به مدت چند هفته اجتناب کنید. در صورت انجام صحیح این اقدامات، پیوند چربی نانو بیشتر دوام پیدا می کند.

نانوفت زیر چشم در مرکز زیبایی دکتر رادا خانیان

از نانوفت در چه مناطقی استفاده می شود؟

تزریق نانوفت در مناطق مختلف صورت از جمله زیر چشم، نواحی گردن و دست ها انجام می شود.

  • نانوفت زیر چشم: از نانوفت برای از بین بردن تیرگی، گودی و چروک زیر چشم استفاده می شود.
  • نانوفت صورت: در نواحی مختلف صورت مانند خطوط لبخند در اطراف لب، از بین بردن چروک های سطحی در نواحی شقیقه و پیشانی، زاویه سازی صورت، حالت دادن به گونه ها و رفع خطوط اخم.
  • تزریق نانوفت روی دست: از تزریق نانوفت برای ترمیم پوست نواحی پشت دست نیز استفاده می شود.

مزایای تزریق چربی نانوفت نسبت به سایر روش ها چیست؟

از مهم ترین مزایای تزریق چربی با روش نانوفت نسبت به بقیه روش های تزریق چربی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال سلول های چربی به مناطق خاص و بسیار حساس مانند چین و چروک صورت، پلک پایین، حفره پلک های فوقانی، اطراف ابروها، لب ها، خط های گردن و استخوان ترقوه .
  • این روش همچنین جای زخمی باقی نمی گذارد و از این حیث بسیار مورد استقبال گروه های مختلف جامعه از جمله خانم ها و افراد فعال در حوزه مدلینگ قرار گرفته است.
  • به طور کلی این روش به بهبود پوست بدون ایجاد التهاب و کبودی قابل توجه، کمک می کند.
  • تزریق چربی به روش نانوفت نسبت به روش‌هایی مانند میکروفت، نیاز به چربی کمی دارد، بنابراین افراد لاغر نیز می توانند از این روش بهره لازم را ببرند.
  • همچنین با انجام این روش، احتمال پاره شدن یا آسیب دیدگی بافتی بسیار کمتر است. به همین ترتیب کبودی و میزان تورم نیز در روش تزریق نانوفت بسیار کم تر خواهد بود.
  • داشتن نتیجه ای فوق العاده طبیعی به دلیل تزریق چربی توسط سوزن های نازک.

 

مراقبت های قبل از تزریق نانوفت:

تزریق نانوفت نیز مانند سایر درمان های پوستی شامل مراقبت های قبل و بعد از تزریق می شود که در صورت رعایت کردن آنها بهترین نتیجه حاصل خواهد شد.

  • لازم است فرد از دو هفته قبل و بعد از تزریق از مصرف سیگار خودداری کند.
  • داروهای تجویز شده (آنتی بیوتیک و مسکن) توسط پزشک به موقع مصرف شوند.
  • تا یک ماه در محل زخم لیپوساکشن فشاری وارد نشود.
  • در محل تزریق از کمپرس یخ برای کاهش تورم استفاده شود.
  • به مدت یک ماه از انجام فعالیت سنگین ورزشی خودداری شود.
  • در صورت مصرف داروهای خاص به پزشک اطلاع داده شود.

مراقبت های بعد از تزریق چربی نانوفت:

  • کاهش فعالیت‌های سنگین: انجام ورزش‌های سنگین مانند بدنسازی، وزنه برداری، ورزش های نیازمند سوخت و ساز زیاد مانند ورزش های هوازی، شنا، پیلاتس، زومبا، ایروبیک و … باید محدود شوند. زیرا علاوه بر افزایش ریزش سلول‌ها باعث گردش خون بیشتر و ایجاد تورم و التهاب می شوند.
  • استفاده از کمپرس یخ: استفاده از کمپرس یخ بعد از تزریق چربی برای کاهش درد و جلوگیری از ورم و کبودی بسیار موثر خواهد بود.
  • مناطق تحت درمان را ماساژ ندهید: یکی از عوامل بسیار موثر در ریزش سلول های چربی بعد از تزریق چربی، ماساژ و دست کشیدن بر روی ناحیه است که انتقال چربی به آن انجام شده است. به منظور جلوگیری از کبودی، احساس درد و تغییر نتایج حاصل از تزریق چربی به شدت از این کار پرهیز نمایید.
  • از محیط های گرم و آفتاب مستقیم دور بمانید : گرما دشمن همیشگی سلول‌های چربی بوده و هست. توصیه می کنیم پس از پیوند چربی تا مدتی از آفتاب گرفتن، استفاده از سالن سولاریوم، سونا و حمام داغ اجتناب نمایید زیرا ممکن است این کار موجب نامتوازن شدن چربی های بدن تان شود.
  • داروهایتان را منظم مصرف کنید: در طی چند روز اول احتمالاً دردهای مختصری را در نواحی تحت درمان تجربه خواهید کرد، در این مدت حتما از داروهای تجویزی پزشکتان به طور منظم استفاده کنید.
  • از مناطق تحت درمان در برابر عفونت محافظت نمایید: تا زمانی که خطر ایجاد عفونت از بین نرود، زخم ها را تمیز و خشک نگه دارید.

ماندگاری تزریق چربی نانوفت:

یکی از دلایل برتری تزریق چربی نانوفت نسبت به سایر روش ها مثل تزریق فیلر این است که اثر آنها دائمی است. چرا که در متد ترانسفر چربی به روش نانوفت پس از انجام تزریق، سلول های بنیادی چربی در ناحیه تزریق شده شروع به رشد و به عبارتی ترمیم پوست آسیب دیده در محل مورد نظر می‌کنند.

هرچند در زمان انجام تزریق، بعضی از سلول های چربی از بین می روند ولی ماندگاری بالای تزریق چربی نانوفت توسط سلول‌های چربی باقیمانده که نه جابجا شده و نه از بین می روند تضمین می شود. گفته می شود که در روش تزریق چربی معمولی، چند ماه پس از تزریق بخش زیادی از چربی های تزریقی از بین می‌روند و به همین دلیل نیاز به تجدید عمل تزریق چربی پیدا می کنید.

اینکه گفته می شود تزریق چربی نانوفت دائمی است دلیل بر این نمی‌شود که شما در مراقبت از پوست خود کوتاهی کنید اتفاقاً برعکس بایستی به منظور جلوگیری از بروز برخی خطرات از پوست خود در برابر عوامل مختلفی چون صدمه دیدن و ضربه خوردن مراقبت نمایید.

البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که شما نباید از تزریق چربی نانوفت انتظار معجزه مادام‌العمر داشته باشید، چون طبیعتاً با افزایش سن و بروز علائم پیری پوستتان ممکن است شادابی اولیه خود را از دست بدهد ولی مطمئن باشید که حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد از چربی های تزریق شده با نانوفت در بدنتان باقی مانده و به حیات خود ادامه می‌دهند.

قبل از تزریق نانوفت چه نکاتی را رعایت کنیم؟

پزشک قبل از جلسه تزریق دستورالعمل‌های کاملی را به زیباجو ارائه می‌دهد و به سوالات احتمالی وی پاسخ می‌دهد، شرح حال پزشکی دقیق را می‌گیرد، یک معاینه فیزیکی برای تعیین آمادگی زیباجو برای این روش انجام می دهد و گاهی ممکن است عکسی از بدن یا صورت شما به منظور مقایسه آن با قبل از پروسه تزریق چربی بیاندازد.

 در حالت کلی قبل از روز عمل پزشک از شما می‌خواهد که:

  • حداقل شش هفته قبل از استخراج و تزریق چربی، سیگار را ترک کنید تا از به وجود آمدن زخم و خونریزی های غیر قابل کنترل جلوگیری شود.
  • حداقل یک هفته قبل از انجام پیوند چربی از مصرف الکل خودداری نمایید.
  • از مصرف رقیق کننده های خون مانند آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (Advil:NSAID ها)، ویتامین ها و رژیم‌های هومیوپاتی (روش برای لاغری) که می تواند احتمال خونریزی را افزایش دهند خودداری کنید.
  • مصرف منظم و کافی آب (هیدراتاسیون) قبل و بعد از تزریق چربی برای بهبودی سریع تر و حفظ سلامتی بسیار مهم است.

جهت رزرو نوبت در مرکز زیبایی دکتر خانیان کلیک کنید.

پی آر پی چربی نانو:

در تزریق چربی نانو، می توان از افزودن پلاسمای غنی از پلاکت، (پی آر پی) برای بهبود نتایج، با افزایش عروق در اطراف سلول های چربی تزریق شده، استفاده کرد. درست مانند چربی، پی آر پی از بدن خود بیمار برداشته می شود و سپس چرخانده می شود تا پلاکت های ترمیم کننده، زخم را متمرکز کنند. استفاده از پی آر پی نسبت سلول های چربی را، که از فرایند انتقال آسیب زا زنده می مانند، به میزان قابل توجهی افزایش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

بخشی از مطالب برگرفته از وب سایت دکتر نیلفروش زاده

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید