تفاوت فيلر و بايو فيلر

تفاوت فیلر و بایو فیلر

این روزها دو واژه فیلر و بایوفیلر را در زمینه عمل‌ زیبایی زیاد می‌شنویم و کنجکاو می‌شویم که واقعاً فیلر و بایو فیلر چیست و چه کاربردی دارد. این سوال‌ها ذهن بسیاری از افرادی را که به کارهای زیبایی غیرتهاجمی علاقه مند هستند درگیر کرده‌ است.

فیلر چیست؟

فیلر به معنای پرکننده است. از انواع فیلرها برای پرکردن مناطق مختلفی از صورت استفاده می‌شود که در آن نواحی نقص يا كمبود حجم وجود دارد  و به صلاح دید پزشک باید حجم آن مناطق  افزایش یابد. پرکننده ها به دو دسته مصنوعی و طبیعی تقسیم می‌شوند:

چربی‌ها:

پرکننده‌ طبیعی چربی، آن میزان چربی است که از بدن گرفته می‌شود و به صورت مایع در می‌آید و برای حجم‌دهی صورت استفاده می شود.

بایوفیلرها:

‏ Bio filler یک پلاسما ژل است که از خون خود شما ساخته شده و جایگزینی بی خطر است برای از بین بردن  چین و چروک های صورت.

از آنجا که بایو فیلر از خون خود شما گرفته می شود، احتمال واکنش بسیار کمی به این محصول وجود دارد. این پلاسما ژل سازگار با زیست بیولوژیک به جای اینکه به مرور زمان شکسته شود، می تواند به آرامی بدون نیاز به توده یا توزیع ناهموار توسط بدن جذب شود.

بایو فیلر به عنوان یک افزودنی برای هر سرویس PRP استفاده می شود و به عنوان داربست عالی در زیر پوست عمل می کند. برای تولید بایو فیلر ، پلاسمای خالص پلاکت  در یک انکوباتور مخصوص در دمای مشخص و برای یک زمان مشخص گرم می شود و سپس برای ایجاد ژل سرد می شود. پلاسمای خالص پلاکت بخشی از خون شماست که پلاکت حذف شده است. این چیزی است که پس از جدا شدن پلاسمای غنی از پلاکت برای PRP باقي مي ماند. این ژل با صافی فیلتر مي شود که در صورت تزریق دقیق، محل را پر، چین و چروک ها را نرم، و حجم آن را بلافاصله بازیابی می کند.

این اثرات  ظاهر روش PRP را افزایش می دهد زیرا تولید کلاژن با سرعت بیشتری آشکار می شود. در طی چند ماه بدن به راحتی و به طور کامل ژل بیولوژیکی را جذب می کند و شما از نتایج حاصل از آن نتیجه میگیرید که با گذشت زمان بهتر می شوند. از آنجا که بایو فیلر از خون خود بیمار ساخته شده است، نمی توان گفت دقیقا چه مدت فیلر دوام خواهد داشت. پزشکانی که از بایو فیلر استفاده کرده اند گفته اند که به طور متوسط، بایو فیلر حدود 3 تا 6 ماه باقی می ماند.

در حالی که برخی بیماران گفته اند که این دارو بسیار طولانی تر برایشان باقی مانده است. انتخاب استفاده از بایو فیلر به پزشک و بیمار این امکان را می دهد تا مناطقی که نیاز به پر کردن و حجم زیاد دارند را بدون نیاز به هزینه زیاد  فیلر مصنوعی ، درمان کنند. علاوه بر این، از آنجا که بایوفیلر  به راحتی توسط بدن جذب می شود، در صورتی که  تصمیم گیری در مورد حجم اضافه شده برای بیمار ایده آل نباشد، نیازی به تزریق مجدد نیست. بدن طی چند ماه پلاسما ژل  را جذب می کند. استفاده از پلاسما ژل  به بیماران این امکان را می دهد تا روند پیشرفت حجم اضافه شده و پالایش ظاهر خود را به روشی بسیار طبیعی و سالم کنترل کنند.

فیلرهای مصنوعی:

فیلرهای مصنوعی را  به نام  فیلر می‌شناسیم. این پرکننده‌ها به طور عمده از جنس اسید هیالورونیک هستند و ماندگاری طولانی ندارند(تقریباً ۹ ماه تا یک سال) و قابل جذب هستند. نواحی معمول که در آنها از تزریق فیلر و ژل استفاده می شود شامل گردن،صورت و دست ها هستند که باعث ایجاد ظاهر پرتر،صاف تر و جوان تر در فرد می شوند.

هر چند همه فیلرها به فرم ژل تولید نمی شوند ولی بدلیل اینکه اکثر مردم استفاده از این دسته مواد را بعنوان تزریق ژل می شناسند، در اینجا از این عنوان استفاده می شود. فیلرها در دسته پرطرفدارترین اعمال زیبایی هستند چرا که نتایج استفاده از آنها فوری مشخص می شود، خطرات کمی دارد و روند نقاهت و بهبودی به دنبال تزریق آنها بسیار سریع است.

چه زمانی استفاده از ژل توصیه می شود؟

۱- اگر شما چین و چروک عمیق دور چشم ها، ابروها یا دهانتان دارید.

۲- اگر شما تمایل به تغییر در برجستگی وحجم لب و چانه و فک تحتانی دارید.

۳- اگر شما مایل به جراحی و اعمال تهاجمی برای جوانسازی نبوده یا به‌ دلایلی جراحی در شما مجاز نباشد.

۴- برای پرکردن یا کاهش عمق خطوط خنده ( چین های نازولبیال )

۵- برای بر طرف کردن خطوط Marrionette ( خطوطی که از گوشه لب به طـرف چـانه کــشیده می شوند).

۶- برای بر طرف کردن آن دسته ازخطوط اخم که در حالت استراحت دیده می شوند و با تزریق بوتاکس به تنهایی برطرف نمی شوند.

۷- در مواردی که در اثر مشکلاتی مانند سالک یا آکنه زخم‌های عمیق و گود دارند.

تفاوت فیلرها و بایو فیلرها:

مزیت فیلرها در این است که دوران نقاهت ندارد و شما بلافاصله پس از تزریق می‌توانید به کارهای روزمره‌تان برسید. در مقابل بایو فیلر‌ها به علت این که از بدن گرفته می‌شود ایجاد حساسیت نمی‌کند و پروتئین‌های موجود در آن نیز باعث جوان سازی قابل توجهی در محل تزریق می‌شود. برای کسانی که لاغرند و بافت چربی زیادی ندارند بایو فیلر روش مناسب‌تری است و همچنین روش مقرون به‌صرفه‌تری نسبت به فیلرها به نظر می‌رسد.

یک نوع پرکننده طبیعی که بایولوژیک است و از خون ساخته می‌شود. در این روش مقداری خون از فرد گرفته و سانتریفیوژ می‌شود و پلاسمای آن که شامل مواد پروتئینی است جدا و توسط دستگاه دیگری پروتئین‌های آن دناتوره و تبدیل به یک ماده نیمه جامد و ژله‌ای به نام بایو فیلر می‌شود. در این روش برای رسیدن به ماندگاری دلخواه باید دو تا سه بار تزریق انجام شود.  ما در كلينيك دكتر خانيان در كنار شما هستيم كه با توجه به نوع مشكل شما روش مناسب درمان را انتخاب کنیم.

1 دیدگاه

  • پری, فروردین 18, 1402 @ 1:12 ق.ظ

    سلام وقتتون بخیر خوبین
    ببخشید بایوفیلر باعث کبودی بعد از تزریق میشه؟
    افراد دیابتی میتونن تزریق کنن؟

دیدگاهتان را بنویسید