جاي جوش و روش هاي درمان آن

جاي جوش و روش هاي درمان آن

اسکارها یا اثرات به جا مانده از جوش و آکنه به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

اسکارهای آتروفیک یا جای جوش فرورفته: در این حالت بافت پوستی تحلیل می‌رود.
اسکارهای هایپرتروفیک یا جای جوش برآمده: در این حالت بافت پوست اضافه می‌آید.

حالا ۴ نوع جای جوش داریم که در این دو دسته‌بندی بالا جای می‌گیرند، شامل:

  • اسکار قندیلی یا آیس پیک (Ice Pick Scars)
  • اسکار واگنی یا مربعی (boxcar)
  • اسکار گرد یا چرخشی (rolling)
  • زخم‌های گوشتی یا اسکارهای کلوئیدی

به جز موارد بالا، جای جوش ممکن است به شکل یک زخم یا اسکار واقعی نباشد. در این حالت در محل جوشی که خوب شده، لکه‌های تیره یا هایپرپیگمنتیشن می‌بینیم. این لکه‌ها در افراد دچار آکنه بسیار شایع هستند و نام تخصصی‌شان «هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب» است. لکه‌های تیره مسطح‌اند و رنگشان می‌تواند صورتی، قرمز، بنفش، قهوه‌ای یا سیاه باشد که بستگی به رنگ پوست شما دارد.

در سال‌های اخیر، با ظهور تکنولوژی جدید و پیشرفته گزینه‌های بسیاری برای درمان جای جوش، آکنه و زخم پیش روی بیماران قرار دارد. این روش‌ها می‌توانند دوره نقاهت و زمان از کار افتادگی فرد را به حداقل برسانند، حتی اگر زخم‌های آکنه قدیمی باشد. انواع متفاوتی از زخم‌های اسکار شناخته شده‌اند اما تمام این روش‌های درمانی به دنبال آنند که عمق کلاژن پوست را نرمال کرده و سطح پوست را صاف و هموار سازند. هر‌چه میزان تهاجمی بودن این روش‌ها کمتر باشد، شمار جلسات درمان و دوران نقاهت و بیشتر خواهد شد.

روش هاي مؤثر براي درمان جاي جوش، آكنه و زخم:

١. لیزرهای واسکولار یا نور شدید پالسی (IPL):

این دستگاه‌ها در مرحله بسیار حساسی از بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، زمانی که لکه‌هایی قرمز رنگ بر روی پوست بیمار پدید می‌آید و این احتمال می‌رود که به زخم آکنه تبدیل شوند. اما از آنجا که آکنه یا جوش هاى جدید باز هم ایجاد خواهد شد، استفاده از این روش، محدود به موارد خاص است.

٢. تحریک کلاژن سازی با استفاده از RF:

در این روش از درمان جای جوش و آکنه، ستون‌های ریز ماهیچه‌های پوست را حرارت می‌دهند تا فرآیند ساخت کلاژن‌های جدید تحریک شود، بی آن که سطح پوست آسیب ببیند. پس از هر جلسه درمان تا چند روز خارش و قرمزی خفیفی را در پوست خود تجربه خواهید کرد. این روش می‌بایست در عرض چند ماه و حداقل ٣ مرتبه تکرار شود.

٣. بازسازی سطح پوست با لیزر CO2:

یک روش به مراتب تهاجمی‌تر که می تواند تأثیر چشمگیری بر روی بافت پوست داشته باشد. اشعه لیزر ستون های ریز ماهیچه های پوست را تبخیر می کند. یک هفته زمان می‌برد تا پوست التیام یابد که البته با پوست پوسته شدن قابل توجه پوست، توأم خواهد بود. در طی این مدت می‌بایست از فعالیت‌های کاری و اجتماعی به دور بمانید.

این روش باید یک یا دو بار انجام شود. نتایج حاصل بی‌نظیر و حیرت‌انگیز خواهد بود اما ۶ ماه زمان لازم است تا تغییرات حاصل ملموس و قابل مشاهده باشد، چرا که عمل کلاژن‌سازی و رشد کلاژن‌های جدید چندین ماه پس از انجام این روش درمانی ادامه خواهد داشت.

۴. میکرونیدلینگ:

یک روش نوین با هزینه‌هایی کمتر از لیزر درمانی. وارد کردن سوزن‌های بسیار ریز و نازک به درون پوست محرکی برای پدیده ساخت کلاژن‌های جدید می‌باشد. میکرونیدلینگ به وسیله دستگاهی شبیه به یک قلم لرزان انجام می‌شود که سوزن‌های بسیار ریز و کوچکی در سری استریل آن تعبیه شده است. نخست به واسطه یک پماد بیحسی پوست را سِر می‌کنند، سپس پماد را از روی پوست می‌شویند.

اکثر مردم پس از میکرونیدلینگ به مدت ٢۴ تا ۴٨ ساعت سرخی و خارش اندکی را در پوست خود حس می‌کنند، حسی همچون یک آفتاب سوختگی خفیف، اما می‌توان بلافاصله بعد از این عمل فعالیت‌های روزانه را از سر گرفت. ممکن است نقاط بسیار کوچکی از کبودی، خون‌مردگی یا خونریزی در پوست پدید آید.

هدف از میکرونیدلینگ تجزیه و شکست بافت زخم‌های قدیمی و تحریک پوست برای تولید کلاژن‌های تازه می‌باشد که در نهایت به شکل‌گیری لایه‌ها و بافت‌های جدید الاستین و کلاژن می انجامد، به علاوه با ظهور مویرگ‌های جدید فرآیند خون‌رسانی به پوست بهتر خواهد شد. پوست در پاسخ به این تحریک‌ها شروع به ضخیم شدن می‌کند.

میکرونیدلینگ را می‌توان برای درمان زخم‌های خفیف یا متوسط آکنه برای انواع مختلف سوراخ‌ها و بافت‌های پوستی به کار بست. برای گرفتن بهترین نتیجه می‌بایست چند جلسه درمان با میکرونیدلینگ را پشت سر گذاشت. لازم به ذکر است این روش برای پوست‌های رنگی هم قابل استفاده می‌باشد.

۵. تزریق ژل:

فیلرهای جدیدی وارد بازار شده‌اند که با تزریق آنها به پوست می‌توان ظاهری صاف و هموار را در زخم‌های آکنه ایجاد کرد. برای افرادی که در پی یک راهکار فوری و بی‌نظیر برای رهایی از زخم‌های آکنه می‌باشند، استفاده از پر‌کننده‌ها می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل محسوب شود. اکثر این پر‌کننده‌ها حداقل یک سال دوام خواهند داشت، نتایج حاصل بلافاصله قابل رؤیت بوده و نیازی به دوران نقاهت و دور ماندن از فعالیت‌های کاری و اجتماعی ندارند..

کافیست سالی یک بار به پزشک مراجعه نمایید.

—> فیلرها و بایوفیلر چیست و چه فرقی با هم دارند؟

٦.سابسیژن یا برش زیرپوستی:

یکی از روش‌های موثر برای درمان جای چرخشی جوش سابسيژن است. یک جراحی ساده که با استفاده از بی‌حسی موضعی به صورت سرپایی انجام می‌شود.
در سابسیژن، جراح یک تیغ مخصوص یا سوزن را موازی با لایه‌ها، وارد پوست می‌کند و رشته‌های فیبری را می‌برد. همان رشته‌هایی که گفتیم سطح پوست را به پایین می‌کشند. بعد از بریدن این رشته‌ها پوست یکدست‌تر به نظر می‌رسد.

درمان جای جوش با سابسیژن در مرکز زیبایی دکتر رادا خانیان کرمانشاه
درمان جای جوش با سابسیژن

ضایعات پوستی هایپرپیگمنتیشن:

لکه‌های تیره‌ای که بعد از خوب شدن جوش به جای می‌مانند، شبیه اسکار بوده ولی یک اسکار حقیقی نیستند. این لکه‌ها هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب نام دارند و در افراد دچار آکنه بسیار شایع هستند. این لکه‌ها بسته به رنگ پوست شما، رنگ متفاوتی دارند.

نحوه تشکیل این ضایعات:

هایپرپیگمنتیشن بعد از التهاب زمانی تشکیل می‌شود که یک زخم، ضایعه‌ی پوستی، جوش یا آسیب پوستی باعث التهاب شود. همزمان با فعال شدن فرآیندهای ترمیمی، میزان تولید ملانین افزایش می‌یابد و باعث تیره شدن پوست التیام یافته می‌شود.

روش‌های کلینیکی درمان هایپرپیگمنتیشن:

لیزرها:

برای درمان لکه‌های تیره پوستی از لیزرهای لایه‌بردار استفاده می شود. اشاره کردیم که این لیزرها برای درمان سطح پوست استفاده می‌شوند. این روش برای درمان جای جوشی پیشنهاد می‌شود که چندان تیره نباشد و پوست بیمار نیز روشن باشد.

میکرودرم ابریژن:

یکی از روش‌های معروف برای جوانسازی پوست میکرودرم ابریژن است که نوعی لایه‌برداری به حساب می‌آید. در این روش با استفاده از کریستال‌ها یا دستی نوک الماسی پوست را لایه‌برداری می‌کنند. میکرودرم ابریژن و روش جدیدتر آن یعنی هیدرودرم می‌توانند در درمان جای جوش لکه‌ای موثر باشند.

درم ابریژن:

درم ابریژن مثل میکرودرم ابریژن یک روش برای لایه برداری است با این تفاوت که تهاجمی‌تر است و باید تحت بی‌حسی موضعی انجام شود. درم ابریژن در گذشته روش استاندارد درمان جای جوش و آکنه بود ولی لیزرها جای آن را گرفته‌اند.

روش های مهیج، بی خطر و جدیدی پا به عرصه گذاشته‌اند تا شما را از شر زخم‌های آکنه رها سازند. کلینیک دکتر خانيان برای درمان‌ راهی را در پیش می‌گیرد که کاملاً متناسب با شرایط شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید