پرمویی زنان یا هیرسوتیسم چیست‌؟

پرمویی زنان یا هیرسوتیسم چیست‌؟

مردان نسبت به زنان، پرموترند. این تفاوت به دلیل هورمون‌هایی است که در درون بدن دو جنس نر یا ماده متفاوت است.  اما گاهی تعادل هورمونی برهم می‌خورد. یعنی رشد مو در زنان چند برابر می‌شود. در واقع در بعضی زنان پر مویی به قدری زیاد است که آنها مجبورند به درمان آن بپردازند. این موهای ناخوانده به شکل موهای زائد سیاه، ضخیم در قسمت‌های مختلف بدن پدید می‌آیند. هنگامی که سطح هورمون مردانه از هورمون زنانه بالاتر رود، شما شاهد رشد مو در قسمت‌هایی هستید که در حالت طبیعی نباید مو داشته باشند. نام پزشکی و علمی این عارضه هیرسوتیسم hairsotism است. این عارضه روز به روز در بین زنان رواج می‌یابد و زنان زیادی به فکر درمان هیرسوتیسم هستند.

پرمویی زنان یا هیرسوتیسم چیست‌؟

علائم ابتلا به هیرسوتیسم:

چگونه باید متوجه شوید که به عارضه پرمویی دچار هستید؟ در گام اول این مشکل باید علت پر مویی خود را کشف کنید. نباید خودسرانه به فکر درمان باشید بلکه مراجعه به پزشک مربوطه از الزامات است. اما برای پاسخ به سوال فوق باید گفت که تشخیص ابتلا به عارضه پرمویی یا هیرسوتیسم بسیار آسان بوده و شما نیز قادر به تشخیص آن هستید. هنگامی که رشد مو در جاهای غیر معمول مانند زیر چانه کنار گوش کتف و غیره اتفاق بیفتد، یعنی فرد مبتلا به عارضه پرمویی است. حالا اگر شدت رویش مو زیاد باشد امکان دارد که پروسه درمان به طول بیانجامد. علاوه بر علائم گفته شده برای شناسایی هیرسوتیسم، افراد دچار به این مشکل، شاهد علائم زیر هم هستند:

  • کلفت شدن صدا
  • کاهش اندازه پستان و باسن
  • ریزش موهای سر
  • عادت ماهیانه نامنظم

 رفع پرمویی زنان یا هیرسوتیسم:

پرمویی به دلیل تغییرات هورمونی بوجود می‌‌‌آید. رشد غیر طبیعی موی مردانه در بدن زنان، بیشتر به عوامل ژنتیکی و فامیلی برمی‌گردد. با افزایش تولید آندروژن توسط تخمدان یا غدد کلیه، هیرسوتیسم در زنان رخ می‌دهد. زنان به دلایل متنوعی به پرمویی دچار می‌شوند و راهکارهای متفاوتی را برای درمان و بهبود انتخاب می‌کنند:

 1-شیو بدن با راه‌های مختل

تراشیدن یا از بین بردن موهای مردانه و ضخیم در بدن زنان به روش‌های متفاوتی امکان‌پذیر است. برای انتخاب روش مناسب باید توجه داشته باشید که روش انتخابی سبب تحریک پوستی نشود. در بعضی از روش‌های شیو، شاهد ازدیاد رشد مو در منطقه هستیم. استفاده از کرم و پودرهای موبر لیزر موهای زائد و روش نوین الکترولیز از جمله راهکارهای درمان پر مویی زنان است.

درمان پرمویی زنان یا هیرسوتیسم با لیزر

 2-درمان هورمونی

از آنجایی که هیرسوتیسم جنبه هورمونی دارد می‌توان با استفاده از داروهای موثر و کاهش تولید آندروژن به درمان موهای زائد پرداخت.

 3-استفاده از داروهای ضد بارداری

کسانی که قصد باردار شدن ندارند می‌توانند با استفاده از داروهای ضد حاملگی، سطح تستسترون پلاسمای خود را کاهش دهند و اینگونه پرمویی را درمان کنند.

4-مشکل پرمویی را برای همیشه حل کنید.

رشد موها در ناحیه غیر طبیعی بدن زنان همیشه موجب رنجش آنها شده و همواره به دنبال ریشه‌کن کردن موهای زائد هستند. از این رو هیچ روش دائمی برای حذف کامل موهای زائد وجود ندارد. اما از این رو روش‌های موثری مانند لیزر موهای بدن، پیشنهاد می‌شود که به کاهش سرعت رشد مو، کمک می‌کند. حتماً قبل از انتخاب هر روشی برای از بین بردن موهای زائد و درمان هیر سوتیسم با پزشکان حاذق و مطرح مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید