کربوکسی تراپی چیست؟

کربوکسی-تراپی-چیست؟

استفاده از گاز کربن دی اکسید پزشکی برای درمان مشکلات پوستی و جوانسازی صورت با نام کربوکسی تراپی شناخته می شود. کربوکسی تراپی یک روش تایید شده در سازمان غذا و دارو امریکا می باشد. این روش درمانی یک سابقه طولانی مدت دارد و سالیان درازی به کار گرفته می شود.
طبق مشاهدات محققان مشخص شد که شنا در استخرهایی که گاز کربن دی اکسید زیادی دارد باعث تسریع بهبود زخم ها و رفع دیگر مشکلات پوستی می گردد. کربن دی اکسید گازی است که باید از بدن دفع شود هنگامی که این گاز وارد بدن شود فعالیت گلبول های قرمز برای دفع آن بیشتر می شود. در نتیجه خون رسانی به سلول ها افزایش می یابد.

کربوکسی تراپی برای چه نواحی مناسب است؟

کربوکسی تراپی برای نواحی مختلف صورت و بدن مانند پلک، زیرچشم، گردن، شکم، بازو، ران و باسن قابل استفاده است.

روش کربوکسی تراپی چگونه انجام می شود؟

در این تکنیک پزشک، با سوزن های ریز تزریقی گاز دی اکسید کربن را به زیر پوست انتقال می دهد. هر جلسه درمانی معمولا بین 20 تا 30 دقیقه زمان می برد. بهتر است تا 24 ساعت بعد از تزریق حمام نکنید. دی اکسید کربن جریان خون را در ناحیه انتقال داده شده افزایش می دهد و به هنگام برخورد با سلول های چربی باعث تخریب و از بین رفتن آن ها می شود به همین علت در کاهش سلولیت تاثیرگذار است. برای کسانی که می خواهند از روشی غیرتهاجمی برای کاهش چربی و سلولیت ها استفاده کنند بسیار مناسب است. معمولا دوره درمانی 7 تا 10 جلسه و هفته ای یک بار طول می کشد. این روش عوارض جانبی طولانی مدت ندارد. کبودی بعد از تزریق بعد از یک هفته از بین می رود.

با توجه به بخشی از صورت یا بدن که تحت درمان قرار می گیرد روش انجام کار متفاوت است. اما روش کلی کار به این صورت است که مخزن گاز دی اکسید کربن توسط لول های پلاستیکی به یک تنظیم کننده جریان متصل می باشد. پزشک می تواند میزان فشار گاز خروجی را انتخاب کند. دی اکسید کربن از طریق لوله های استریلی که یک فیلتر در انتهای آن قرار دارد جریان می یابد. فیلتر ناخالصی های گاز را قبل از انتقال به بدن از بین می برد. این روش تقریبا بدون درد است. اما افراد می توانند قبل از انجام کار از پماد بی حسی استفاده کنند.

کربوکسی تراپی دور چشم چیست؟

تیرگی و کبودی چشم ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. مهم‌ترین علت کبودی دور چشم به خاطر عدم رسیدن اکسیژن کافی به شبکه مویرگی پلک پایین چشم است. کروبوکسی تراپی میتواند به بهبود شبکه مویرگی چشم کمک کند. با تزریق گاز دی اکسید کربن به مناطق تیره شده پلک پایینی چشم، جریان خود در این مناطق بیشتر شده. این کار باعث تقویت شبکه مویرگی چشم می‌شود. گردش خون برای مدت طولانی در این پلک پایینی افزایش یافته که در نهایت تیرگی زیر چشم از بین می‌رود. علاوه برای این کربوکسی تراپی باعث افزایش کلاژن پوست در این ناحیه شده و رنگ چشم را بهبود میبخشد. تاثیر کربوکسی تراپی روی درمان تیرگی چشم همیشگی نیست. مدت ماندگاری کربوکسی تراپی در چشم حداقل ۶ ماه است.

 کربوکسی تراپی برای لاغری:

یکی از راه‌های خوب برای لاغری، کربوکسی تراپی است. این روش از محبوب‌ترین روش‌های لاغری در کشورهای اروپایی هست. دلیل اصلی آن هم قدرت این روش در مواجهه با چربی‌های مقاوم بدن است. پس از تزریق گاز دی‌اکسید کربن به ذخایر چربی در بدن، این گاز تبدیل به اسید کربنیک می‌شود. اسید کربینک این قدرت را دارد که سلول‌های چربی را آزاد یا در خود حل کند.

روش انجام کربوکسی تراپی برای لاغری بسیار ساده است. پزشک گاز دی اکسید کربن را پس از بررسی دقیق بدن شما به ناحیه مورد نظر و با یک سوزن بسیار ریز به زیر پوست تزریق می‌کند. این روش در هر جلسه تنها ۱۵ دقیقه زمان می‌برد و شما نیاز به هیچ‌گونه بی‌حسی یا بیهوشی نخواهید داشت و دوره نقاهتی هم پس از انجام آن وجود ندارد. پس از انجام این کار می‌توانید به کارهای روزمره خود بپردازید.

کربوکسی تراپی برای جای جوش:

یکی از روش‌های بسیار راحت و البته جدید برای از بین بردن جای جوش، استفاده از روش کربوکسی تراپی صورت است. کربوکسی تراپی برای جای جوش هیچ دردی ندارد و این روش با از بین بردن باکتری‌هایی که موجب به وجود آمدن جوش می‌شوند و همینطور با تقویت کلاژن سازی می‌تواند جای جوش را به راحتی از بین ببرد.

کربوکسی تراپی ترک پوستی:

این روش یکی از بهترین و کم هزینه ترین روش های درمان ترک پوستی بعد از زایمان میباشد. این عمل باعث ایجاد مویرگهای جدید در ناحیه تحت درمان میشود. که این عمل باعث، افزایش گردش خون و مقدار مواد مغذی و اکسیژن در ناحیه ای که استریا دارد میشود.این مسئله باعث کلاژن سازی و ترمیم پوست در نواحی ترک حاملگی میشود.

سایر کابردهای کربوکسی تراپی عبارت هستند از:
* کربوکسی تراپی واژن
* کربوکسی تراپی مو
* کربوکسی تراپی ران
* کربوکسی تراپی زیر بغل
* کربوکسی تراپی غبغب

آیا کربوکسی تراپی دردناک است؟

قبل از انجام کربوکسی تراپی، از کرم مخصوص بی حسی استفاده می شود. ممکن است در طی درمان متوجه درجه ای از فشار ، خارش ، سوزن سوزن شدن یا گرما شوید که هیچ یک درد زیادی ایجاد نکرده و قابل تحمل هستند. سوزنی که برای تزریق دی اکسید کربن به کار می رود بسیار نازک است. علاوه بر این، در صورتی که پزشک مهارت و تخصص لازم برای انجام این عمل را داشته باشد، به خوبی میداند که باید در چه ناحیه ای از بدن سوزن را وارد کرده تا هم درد را به حداقل برساند و هم میزان اثربخشی درمان را. به همین خاطر است که برای انجام هر عمل زیبایی، هرچند کوچک، باید به بهترین مراکز با بهترین متخصص ها مراجعه کنید.

ورم بعد از کربوکسی تراپی:

تورم یکی از عوارض کربوکسی تراپی است که افرادی که این عمل را انجام می‌دهند، نگران می‌کند. این تورم در محل تزریق صورت می‌گیرد و در افراد متفاوت است. در بسیاری از مواقع این تورم صوت نمی‌گیرد. ولی اگر پوست شما دچار تورم شد، هیچ جای نگرانی وجود ندارد. ورم بعد از کربوکسی تراپی همیشه پس از ۴۸ ساعت از بین می‌رود و نیازی به مراجعه به پزشک نخواهید داشت.

مدت ماندگاری کربوکسی تراپی:

اگر قصد انجام کربوکسی تراپی را دارید، حتما اول با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود که به چند جلسه برای انجام آن نیاز دارید. تعداد جلسات کربوکسی تراپی به عواملی مانند نوع عارضه، نوع و جنس پوست و سن شما بستگی دارد. مدت ماندگاری یک جلسه کربوکسی تراپی به طور معمول ۶ ماه است ولی اگر این کار را با روالی معین انجام دهید، ماندگاری این روش بیشتر می‌شود.

موارد منع استفاده از کربوکسی تراپی:

کسانی که به بیماری‌های زیر دچارند نباید از کربوکسی تراپی استفاده کنند:
* نارسایی کلیه
* بیماران دیالیزی
* خانم‌های باردار
* بیماران سرطانی
* بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند
* کسانی که به بیماری کم‌خونی دچارند
* کسانی که به بیماری‌های مغزی درچارند

مراقبت های بعد از کربوکسی تراپی:

در بالا عوارض کربوکسی تراپی را توضیح دادیم و گفتم که این روش عوارض آن‌چنانی ندارد و نهایت این عوارض پس از ۴۸ ساعت از بین می‌روند. اما مراقبت بعد از کربوکسی تراپی هم مهم است. البته نگران نباشید. این روش نیاز به مراقبت‌های چندانی ندارد. شما تنها باید تا ۴ ساعت پس از انجام این عمل، از رفتن به حمام، استخر، سونا و جکوزی خودداری کنید. همینطور بهتر است تا مدتی از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنید و تا یک ماه زیر تابش مستقیم نور آفتاب قرار نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید