کلاژن چیست؟ راه های تقویت و تحریک کلاژن سازی پوست صورت

کلاژن چیست؟ راه های تقویت و تحریک کلاژن سازی پوست صورت

پوست، بزرگ‌ترین و بیرونی‌ترین اندام بدن انسان است. این اندام از عوامل مختلفی مانند آفتاب، گرما، سرما و انواع میکروب از ما محافظت می‌کند. اگر به درستی از آن مراقبت نشود، چین و چروک و آسیب‌های فراوانی در آن به وجود می‌‌آید. به همین علت ساختارهای مختلفی در آن وجود دارد و یکی از مهم‌ترین آنها، کلاژن است.

کلاژن چیست؟

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن محسوب می‌شود. ساختار فیبر مانند آن برای ساخت بافت همبند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع بافت، سایر بافت ها را به هم‌متصل می کند و جزء اصلی استخوان، پوست، ماهیچه ها، تاندون ها و غضروف است. کلاژن کمک می کند تا بافت‌ها قوی و انعطاف پذیر شوند و در مقابل کشش مقاومت کنند.

وظایف کلاژن در بدن چیست؟

کلاژن نقش‌های زیادی دارد ولی نقش اصلی آن ایجاد ساختار، قدرت و پشتیبانی در سراسر بدن شما است. نقش های خاص کلاژن عبارتند از:

  • کمک به تشکیل فیبروبلاست‌ها در درم (لایه میانی پوست)، که به رشد سلول‌های جدید کمک می‌کند.
  • ایفای نقش در جایگزینی سلول‌های مرده پوست.
  • ایجاد پوشش محافظ برای اندام‌ها.
  • کلاژن ساختار، استحکام و خاصیت ارتجاعی به پوست شما می بخشد.
  • کمک به لخته شدن خون.

کلاژن وظایف مفید بسیاری دارد. تمامی این موارد که پیش‌تر ذکر کردیم، مهم و حیاتی هستند. با ما همراه باشید.

نقش کلاژن در پوست:

کلاژن بخش بزرگی از پوست را تشکیل می‌دهد. با افزایش سن بدن، پوست خاصیت ارتجاعی و استحکام خود را از دست می‌دهد زیرا تولید کلاژن کاهش می‌یابد. برخی شواهد نشان می‌دهند که مکمل‌های کلاژن خوراکی ممکن است اثرات پیری را بر روی پوست کاهش دهند.

در یک مطالعه منتشر شده در Nutrients، زنان 40 تا 60 ساله 1000 میلی گرم پپتید کلاژن خوراکی یا دارونما را یک بار در روز به مدت 12 هفته مصرف کردند. نتایج نشان داد که رطوبت رسانی پوست به طور قابل توجهی پس از 6 هفته مصرف در گروه کلاژن بهبود یافته است. پس از 12 هفته، چین و چروک و قابلیت ارتجاعی نیز بهبود یافت.

کلاژن چیست؟ راه های تقویت و تحریک کلاژن سازی پوست صورت

کاهش از دست دادن کلاژن پوست و کاهش علائم پیری

با افزایش سن، تولید کلاژن در بدن کاهش پیدا می‌کند اما برخی از کارها می‌تواند این عمل را کاهش یا تشدید کند.

  • برای کاهش اثرات پیری پوست، هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به کلاژن آسیب می‌رساند.
  • از محصولاتی با فاکتور محافظت در برابر آفتاب SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • در بیرون از منزل کلاه لبه پهن، عینک آفتابی با محافظ UV و پیراهن و شلوار آستین بلند سبک بپوشید.
  • برای محافظت بیشتر به دنبال لباس‌هایی باشید که دارای برچسب فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند.
  • از برنز کردن پوست خود خودداری کنید.

با رعایت این موارد کلاژن بیشتری در بدن خود ذخیره می‌کنید.

کلاژن چیست؟ راه های تقویت و تحریک کلاژن سازی پوست صورت

تقویت کلاژن سازی در پوست:

نکته جالب در مورد کلاژن این است که تحریک رشد آن باعث ایجاد اثر دومینو مانند می‌شود. هرچه کلاژن بیشتری داشته باشید، بدن شما قادر به تولید و نگهداری بیشتر است. در ادامه مطلب به برخی مواد که می‌تواند به طور طبیعی به تولید کلاژن در بدن شما کمک کند، اشاره می‌کنیم.

آلوئه ورا:

ژل آلوئه ورا از دیرباز برای التیام و تسکین زخم‌ها استفاده می‌شود. دلیل اینکه گیاه آلوئه ‌ورا برای درمان بریدگی‌ها و سوختگی‌ها کار می‌کند این است که گیاه آلوئه ‌ورا در صورت استفاده موضعی یا حتی خوراکی، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.

غذاهای غنی از ویتامین C:

ویتامین C برای سنتز اسید هیالورونیک حیاتی است. بدون سطوح کافی ویتامین C، بدن شما از مزایای کامل غذاهای حاوی هیالورونیک اسید بهره‌مند نخواهد شد. خوردن غذاهای غنی از ویتامین C و اسیدهای آمینه می‌تواند سطح هیالورونیک اسید و کلاژن را در بدن افزایش دهد زیرا هر دو برای پوست مهم هستند.

جینسینگ:

اثرات ضد پیری گیاه جینسینگ به خوبی مستند شده ‌است. جینسینگ بدون ایجاد عوارض جانبی که بسیاری از داروهای شیمیایی ایجاد می‌کنند، جذب پوست می‌شود و به پوست کمک می‌کند شکل اولیه خود را حفظ کند. همچنین مشخص شده ‌است که باعث افزایش کلاژن نیز می‌شود.

 آیا مصرف کلاژن برای همه لازم است؟

کلاژن که به طور طبیعی در بدن وجود دارد، مزایای زیادی از جمله انعطاف پذیری پوست دارد. مواردی که نام برده شدند، مواردی کلی هستند و اکثریت افراد می‌توانند آنها را استفاده کنند. اما اگر شرایط خاص مانند حساسیت و بیماری زمینه‌ای دارید یا می‌خواهید مطمئن شوید که این راه‌ها آسیبی به شما نرساند، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید و سپس از این روش‌ها استفاده کنید.

همین حالا می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی ( تماس تلفنی: 09186128700 یا فرم رزرو نوبت در سایت) با بخش پذیرش کلینیک در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید