کمبود کدام ویتامین‌ها باعث ایجاد لک صورت می‌شود؟

کمبود کدام ویتامین‌ها باعث ایجاد لک صورت می‌شود؟

وجود لک بر روی صورت هر کس می‌تواند برایش آزار دهنده باشد. زیرا پوست صورت از مهم ترین قسمت‌هایی است که در زیبایی فرد تاثیر زیادی دارد. شاید تا به امروز توجه نکرده باشید که ویتامین‌ها چقدر در بدن نقش‌های مهمی دارند. اما جالب است که بدانید، کمبود ویتامین و لک صورت رابطه مستقیم با هم دارند. ویتامین‌هایی مانند: ویتامین E، ویتامینA، ویتامین ب 12 و… برای کنترل و یا از بین بردن لک صورت موثر هستند. کمبود این ویتامین ها در بدن، باعث ایجاد لک صورت می شود.

علت‌های متفاوت برای ایجاد لک صورت:

رنگدانه‌های پوستی در تمام سطح پوست افراد به طور مساوی و برابر توزیع شده است به همین دلیل رنگ پوست، یک دست و صاف است. برخی دلایل سبب ایجاد اختلال در تعادل رنگ دانه‌ها یا همان لک‌های پوستی می‌شود که از جمله آن‌ها:

  • رژیم غذایی نامناسب
  • عوامل ژنتیکی
  • قرار گرفتن مستقیم در برابر نور خورشید
  • مراقبت نادرست از پوست
  • لک‌های ناشی از کمبود ویتامین ها
  • از مهم‌ترین دلایل ایجاد لک صورت، کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن فرد است.

کمبود کدام ویتامین‌ها باعث به وجود آمدن لک‌ها در صورت می‌شود؟

از مهم‌ترین دلایل، رابطه مستقیم کمبود ویتامین و لک صورت است. چند نمونه از این ویتامین‌ها که سبب ایجاد لک در صورت می‌شود:

  • کمبود ویتامین ب 12
  • کمبود ویتامینC
  • کمبود ویتامینA
  • کمبود ویتامینE

رابطه کمبود ویتامین ب 12 با لک صورت

ویتامین ب 12 تاثیر زیادی بر لک صورت دارد. کمبود این ویتامین در بدن باعث ایجاد لکه لکه‌های متعدد و آکنه‌ها بر روی پوست می‌شود. کمبود این ویتامین در بدن، رابطه مستقیم با کم خونی دارد. وجود ویتامین ب 12 در بدن به تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. البته با مصرف منظم ویتامین ب 12 امکان درمان و از بین رفتن این لکه‌ها وجود دارد. این نوع لکه لکه‌های پوستی بیشتر در افرادی با پوست‌های تیره‌تر دیده می‌شود.

رابطه کمبود ویتامین ب 12 با لک صورت

ویتامین C، مهم‌ترین ویتامین برای از بین بردن لک

در بدن انسان ملانین اگر به مقدار بیش از حد تولید شود سبب ایجاد لک‌های پوستی می‌شود. مصرف ویتامین   C  می‌تواند مانع تولید ملانین شود و اثر بسیار زیادی در از بین رفتن لک‌ها می‌گذارد. با در نظر گرفتن رابطه مستقیم کمبود ویتامین و لک صورت، بهتر است برای از بین رفتن لک‌های پوستی از ویتامین C استفاده کنید. استفاده از ویتامین C هم می‌تواند به صورت خوراکی و هم موضعی باشد. تاثیر ویتامین C برای رفع لک‌های پوستی، آنقدر زیاد است که در فرمولاسیون اکثر کرم‌ها از این ویتامین استفاده می‌کنند.

آیا کمبود ویتامین A هم در لک صورت اثر دارد؟

کمبود ویتامین A در بدن، علاوه بر بروز لک‌های پوستی ممکن است که به صورت برجستگی‌هایی روی پوست شود. ایجاد این برجستگی‌ها یا به اصطلاح پوست مرغی تاثیر زیادی را بر روی عدم زیبایی فرد دارد.

ویتامین E سد دفاعی

ویتامین E در بدن انسان، مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. تابش مستقیم نور خورشید سبب ایجاد لک‌های پوستی می‌شود که ویتامین E مانند یک سد دفاعی عمل می‌کند. ویتامینE علاوه بر مقابله با اشعه‌های مضر نور خورشید، رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و خشکی پوست را بهبود می‌بخشد. بنابراین کمبود ویتامین و لک صورت کاملا بر هم اثر می‌گذارند.

منابع غذایی دارای ویتامین‌های مورد نیاز برای جلوگیری از ایجاد لک صورت

منابع غذایی زیادی برای از بین رفتن لک صورت و یا جلوگیری از ایجاد لک صورت موثر هستند. مانند:

منابع غذایی که دارای ویتامین C هستند.

برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن از انواع میوه‌هایی مانند: پرتقال، کیوی، نارنگی، گریپ فروت و… استفاده کنید. مصرف این میوه‌ها به دلیل خاصیتی که دارند از کمبود ویتامین و لک صورت جلوگیری می‌کنند. برخی از منابع حیوانی مثل جگر گوسفندی هم سرشار از ویتامین C هستند.

ویتامین C، مهم‌ترین ویتامین برای از بین بردن لک

ویتامین ب 12 را از چه منابع غذایی می‌توان دریافت کرد؟

بدن انسان به طور طبیعی نمی‌تواند ویتامین ب 12 را تولید کند. بنابراین برای دریافت این ویتامین می‌توان از سبزیجات و حبوبات استفاده کرد. رابطه کمبود ویتامین و لک صورت آنچنان اهمیت دارد که برای بدست آوردن ویتامین‌های موثر در کاهش لک‌ها باید مواد غذایی مورد نیاز را دریافت کرد. علاوه بر حبوبات و سبزیجات مصرف لبنیاتی مانند: شیر، ماست، پنیر، تخم مرغ هم بهتر است استفاده کنید. ویتامین ب 12 در سطح گسترده‌ای از مواد غذایی وجود دارد که یکی دیگر از آن‌ها محصولات حیوانی مانند: ماهی، گوشت، مرغ و… این ویتامین را در بدن تامین می‌کند.

ویتامینE در چه مواد غذایی یافت می‌شود؟

برای دریافت ویتامین E می‌توانید از مواد غذایی همچون: بادام، اسفناج، زردآلو خشک، فندق، کیوی، آووکادو، جوانه گندوم و تخم آفتاب گردان استفاده کنید.

ویتامین E سد دفاعی محافظت پوست

دریافت ویتامین A به صورت مستقیم و غیرمستقیم

اگر قصد دارید که ویتامین A به طور مستقیم جذب بدن شود از گوشت قرمز، ماهی، مرغ و لبنیات استفاده کنید. برای جذب این ویتامین به طور غیر مستقیم و طی فرایندی پس از پردازش که از طریق مصرف میوه جات و سبزیجات می‌توان وارد بدن شود. با توجه به کمبود ویتامین و لک صورت، بهتر است برای جلوگیری از لک‌ها این مواد غذایی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

آیا کمبود ویتامین A هم در لک صورت اثر دارد؟

راهکار برای از بین بردن لک صورت

عوامل زیادی در لک‌های صورت موثر هستند، یکی از مهم‌ترین آن‌ها، کمبود برخی ویتامین‌ها هستند. بسیاری از ویتامین‌ها مانند: ویتامین ب 12 ویتامین C، ویتامینA، ویتامین E و… برای از بین بردن لک‌های صورت موثر هستند. علاوه بر آن برای از بین بردن لک های صورت از روش های مدرن هم می توانید استفاده کنید. کلینیک زیبایی دکتر رادا خانیان برای استفاده از بهترین روش برای از بین بردن لک های صورت به شما کمک می کند. کلینیک دکتر رادا خانیان ارائه دهنده کلیه خدمات زیبایی و درمانی پوست است که با بکار گیری بهترین متد های پیشرفته، برای درمان و زیبایی در کنار شما است.

دیدگاهتان را بنویسید